Ion Irimescu, sculptorul unui secol

Publicat de Curierul de Iasi la data de 02/03/2012

CURIERUL DE IAŞI vă prezintă personalităţile care au primit titlul de „Cetăţean de onoare” al municipiului Iaşi în ultimele două decenii.

Considerat cel mai important sculptor român al ultimei jumătăţi de secol XX, Ion Irimescu este unul dintre acei artişti cu opera spectaculoasă şi biografie lipsită de evenimente schimbătoare de destin.

Dar de la Dumnezeu

În mulţii ani pe care i-a trăit începând cu 27 februarie 1903, data naşterii sale la Preutesti (judetul Baia), a traversat mai multe epoci şi regimuri, a călătorit, a studiat şi a expus in multe tari, fara sa oboseasca vreodata. “Sculptura nu mi-a cerut eforturi”, rememora la sfarsitul vietii, “mi-a fost data ca un dar de la Dumnezeu”. Ion Irimescu s-a impus fără greutate în peisajul artei româneşti. A fost un artist al epocii sale, dar nu un spirit mimetic. A păstrat distanţa între arta sa şi formele-reţetă. Experimentul nu l-a dus pe teritorii excentrice, ci l-a adus la un stil fluent, fără inegalităţi. A folosit linia ondulată din Art Nouveau şi spiritul creator al Art Deco-ului, dar astfel încât să creeze un stil propriu şi să fugă de imitatie. 1924, anul în care s-a înscris în clasa de sculptură, condusă de nimeni altul decat Dimitrie Paciurea, a Şcolii de Belle Arte din Bucureşti, este chiar anul unor schimbări cruciale în arta europeană, când apare primul manifest suprarealist al lui Andre Breton. Este anul unei promisiuni care se va îndeplini neîncetat, cu fiecare sculptură semnată de Ion Irimescu.

Perioada pariziană

I-a plăcut să modeleze materia până ce lua forma visată: un portret sau o figură inclasabilă, un obiect uşor de recunoscut sau unul al imaginatiei personale. A lucrat în lemn, piatră, marmură, dar materialul cel mai potrivit pentru crezul sau artistic a fost bronzul. După absolvirea Şcolii de Belle Arte, in 1928, an in care debuteaza la Expozitia de Pictura si Sculptura in Bucuresti, a lucrat ani mulţi ca profesor de desen în diverse şcoli şi licee. Iar, în 1930, plecarea cu bursa de studii la Şcoala Română de la Fontenay-aux-Roses, condusă de Nicolae Iorga, îl apropie pentru totdeauna de spaţiul francez şi de Paris, unde studiază la Academie de la Grande Chaumiere, cu profesorul Joseph Bernard. Lucrarea “Portret de femeie” participa la Salonul de Toamna de la Paris un an mai tarziu. In 1932, obtine mentiunea de onoare a Societatii Artistilor Francezi pentru sculptura “Autoportret”, expusa la Salonul de Primavara, tot la Paris, in 1932.

Artist prolific

Atributele lucrărilor maestrului Ion Irimescu se regăsesc în oricare dintre cele peste 350 de sculpturi şi mai mult de 3.000 de desene din Muzeul Irimescu din Fălticeni. Aşezarea imaginii în echilibru instabil, dorinţa de armonie, obsesia muzicalităţii sunt elemente constante ale unui stil care şi-a găsit un drum singular. După Cella Delavrancea, Ion Irimescu a fost al doilea artist român încă în viaţă când Academia i-a sărbătorit centenarul, dar s-a stins în 2005. Ion Irimescu a sculptat enorm şi a expus enorm: Bucureşti, Veneţia (lucrările sale au participat la mai multe Bienale), Berna, Helsinki, Praga, Dresda, Moscova, Leningrad, Ankara, Varsovia, Cairo, Alexandria, Damasc, Stockholm, Londra, Roma, Amman etc. Premiile nu l-au ocolit deloc şi nici titlurile, sub nici un regim: Premiul de Stat, Ordinul Steaua Republicii Populare Române, Premiul Uniunii Artistilor Plastici din Romania pentru intreaga cariera, decoratie a Bisericii Ortodoxe Romane (în 2002), Artist al Poporului, director al Academiei de Arte Frumoase din Iaşi, Presedintele Uniunii Artistilor Plastici (1978-1990), membru de onoare al Academiei Române etc. Maestrul Ion Irimescu a primit titlul de cetăţean de onoare al municipiului Iaşi în anul 1994.

“Frumosul absolut, spre care de fapt râvnim, nu ne aparţine nouă, oamenilor. Dacă, prin absurd, am putea ajunge la el, l-am respinge, fiindcă ne-ar incomoda, nepotrivindu-se cu limitele noastre pământeşti. El rămâne un vis, un ideal, care nu poate fi niciodată concretizat în fapt.” – Ion Irimescu

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*