Campania europeană TrafficSnake Game a înregistrat rezultate excepţionale în Municipiul Iaşi

Publicat de Curierul de Iasi la data de 22/12/2014

Campania europeană TrafficSnake Game (TSG), aflată la prima ediţie naţională, s-a lansat în România o dată cu începerea anului şcolar 2014-2015. Creată pentru a încuraja elevii, părinţii şi cadrele didactice să adopte moduri sustenabile pentru a se deplasa la şcoală, campania propune mersul pe jos, cu bicicleta, cu mijloacele de transport public sau folosirea în comun a aceleiaşi maşini, în defavoarea deplasărilor cu autoturismul personal. În paralel, campanii similare sunt organizate în alte 17 ţări europene: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Lituania, Malta, Marea Britanie, Olanda, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Ungaria.

oscarÎn România, campania TrafficSnake Game s-a derulat sub denumirea „OSCAR, ŞARPELE HOINAR” şi a debutat în cadrul Săptămânii Europene a Mobilităţii. Jocul efectiv, adresat şcolilor primare, s-a desfăşurat în perioada 22 septembrie-3 octombrie 2014. La o lună după finalizarea activităţilor, a fost efectuată o evaluare post-campanie pentru a se observa dacă TSG a generat schimbarea de comportament al elevilor. Ulterior, toate datele au fost colectate, analizate şi înregistrate pe site-ul oficial al campaniei de către Asociaţia „Oraşe Energie România”, coordonatorul naţional TSG. În urma analizei, s-a constatat că rezultatele obţinute sunt excepţionale şi motivează organizarea ediţiilor viitoare ale campaniei.

Campania „OSCAR, ŞARPELE HOINAR” în Românias-a desfăşurat în13 oraşe: Aiud, Alba Iulia, Bistriţa, Braşov, Făgăraş, Focşani, Giurgiu, Iaşi, Mizil, Moineşti, Odorheiu Secuiesc, Râmnicu Vâlcea şi Săcele.La nivel naţional, în campanie au participat peste 7.800 de elevi din 56 şcoli primare. Înperioadaderulării campaniei, elevii au obţinut economii de peste 57.000 km care ar fi fost parcurşi cu autoturismul personal şi reducerea cu peste 9.800 kg a emisiilor de CO2:

Rezultate în cifre la o perioadă de aproximativ o lună după finalizarea campaniei, ilustrând schimbarea comportamentului elevilor, în raport cu utilizarea diferitelor moduri de deplasare:

TSG a generat schimbări de comportament nu doar în perioada derulării campaniei, ci şi pe termen lung:

Campania „OSCAR, ŞARPELE HOINAR” în Iaşi. Prin intermediul Primăriei Municipiului Iaşi, Coordonator al Campaniei la nivel local, „OSCAR, ŞARPELE HOINAR” a ajuns în 4 şcoli primare, implicând un număr de 250 elevi:

  • ŞCOALA PRIMARĂ „CAROL I”
  • ŞCOALA PRIMARĂ „GH.ASACHI”
  • ŞCOALA PRIMARĂ „M.KOGĂLNICEANU”
  • ŞCOALA PRIMARĂ „V.CONTA”

Cei peste 200 elevi din Municipiul Iaşi, care au participat în campania TSG, au obţinut economii de peste 2.700 km care ar fi fost parcurşi cu autoturismul personal şi reducerea cu peste 400 kg a emisiilor de CO2:

Rezultate în cifre la o perioadă de aproximativ o lună după finalizarea campaniei, ilustrând schimbarea comportamentului elevilor, în raport cu utilizarea diferitelor moduri de deplasare:

«Eu merg la şcoală cu autobuzul. Staţia la care cobor este exact în dreptul şcolii. În fiecare dimineaţă, ca să pot ajunge pe trotuar, făceam slalom printre maşinile care aduceau elevi, oprite în staţia autobuzului. În săptămânile de campanie, am observat că staţia este liberă… şi acum am înţeles că are legătură cu TrafficSnake Game. Concluzie:  DACĂ VREI, POŢI!», susţine unul dintre cadrele didactice participante în campanie.

Rezultatele obţinute, precum şi imagini din campania desfăşurată în fiecare şcoală, pot fi vizualizate direct pe site-ul oficial al campaniei: www.trafficsnakegame.eu/romania/scoli.

«Nu ne aşteptam să observăm un salt atât de mare, mai ales în cazul copiilor care au început să vină pe jos la şcoală. În cazul clasei pe care o coordonez, elevii care stau în afara oraşului le cer în continuare părinţilor, deşi îi aduc cu maşina, să îi lase la câteva staţii distanţă de şcoală, ca să poată merge împreună cu alţi colegi, pe jos. Sunt multe clase la care s-a atins procentul de 100% deplasări sustenabile în perioada campaniei, iar procentajul a rămas la fel şi după finalizarea campaniei. Această campanie ni s-a părut eficientă în raport cu alte campanii care vizau acelaşi obiectiv, şi suntem convinse că rezultatele se datorează modalităţii de desfăşurare: bannerul atractiv cu OSCAR, sistemul cu buline şi puncte colorate, formularele de monitorizare, concurenţa între clase etc.», declara unul dintre cadrele didactice implicate în campanie.

Mergând pe jos sau cu bicicleta, copiii devin conştienţi de mediul înconjurător şi îşi dezvoltă aptitudini privind siguranţa în deplasare şi capacitatea de a anticipa acţiunile celorlalţi participanţi la trafic. În plus, mersul pe jos sau cu bicicleta contribuie la atingerea necesarului de exerciţiu fizic recomandat zilnic copiilor. Pe termen lung însă, campania ţinteşte spre generarea unei percepţii uşor de înţeles la nivelul copiilor, cu privire la ce înseamnă o comunitate sănătoasă, guvernată de libertatea de mişcare, decalitatea vieţii şi de independenţa faţă de mijloacele de transport motorizat.

Şcolile şi organizaţiile interesate să se alăture ediţiei 2015, pot contacta Asociaţia OER pentru a afla informaţii detaliate despre „OSCAR, ŞARPELE HOINAR”, sau se pot înscrie accesând: www.trafficsnakegame.eu/romania/inregistrare.

Despre TrafficSnake Game
TrafficSnake Game (TSG) este o campanie creată pentru a încuraja mersul la şcoală, pe jos sau cu bicicleta, având drept principal grup ţintă elevii şi părinţii acestora. Campania constă într-un joc distractiv şi uşor de pus în aplicare. Pe lângă jocul efectiv, fiecare şcoală participantă este încurajată să organizeze acţiuni conexe şi să familiarizeze elevii cu concepte precum transport sustenabilşi mobilitate, mediu înconjurător şi sănătate activă.

TrafficSnake Game a început ca un mic proiect în Flandra (Belgia), devenind în decursul anilor, o campanie la nivel european. Practica a demonstrat că această campanie contribuie semnificativ la creşterea utilizării modurilor de transport durabil şi la reducerea emisiilor de CO2.

Reţeaua TrafficSnake Game a fost creată pentru a răspândi şi replica acest exemplu în Europa, 18 ţări fiind implicate în momentul de faţă în această campanie. Principalul scop al reţelei este de a implementa TSG, de a extinde impactul acestuia şi de a disemina rezultatele şi experienţele participanţilor. Proiectul european TrafficSnake Game Network, implementat în România de Asociaţia OER, este co-finanţat în perioada 2014-2016, prin programul Intelligent Energy Europe al Uniunii Europene.

Comments

comments

Categoria: diverse

Cuvinte cheie: , , ,



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*