Accident tragic de tramvai în zona Fundaţie

Publicat de Curierul de Iasi la data de 23/03/2011

Un tragic accident de circulaţie soldat cu 8 victime, dintre care o persoană decedată şi 7 rănite, a avut loc luni, 21 martie 2011, în jurul orelor 14, la semaforul de lângă Biblioteca Centrală Universitară, din Fundaţie.

Un tramvai aparţinând Regiei Autonome de Transport Public Iaşi care circula pe traseul 13 a lovit violent coloana de maşini oprită la culoarea roşie a semaforului, în coliziune fiind de asemenea implicate un alt mijloc de transport în comun şi un număr de 6 autoturisme.

Circulaţia în zonă a fost blocată timp de mai multe ore, întreg traficul rutier şi de transport public fiind perturbat, coloanele de maşini fiind deviate pe străzile Lascăr Catargi, Sărărie şi Toma Cozma.

Tramvaiul implicat în accident este de tip BE 8/8 şi face parte dintr-un lot de tramvaie primite de municipalitatea ieşeană ca donaţie din partea autorităţilor elveţiene în cursul anului trecut, tramvaie care au fost recondiţionate complet în atelierele RATP Iaşi.. Ultima sa revizie tehnică era făcută în data de 9 martie 2011, de altfel acest tip de tramvai este considerat cel mai sigur dintre cele pe care le deţine RATP, fiind dotat cu trei sisteme de frânare.

Primarul Gheorghe Nichita a convocat luni după amiază o şedinţă de urgenţă a tuturor factorilor implicaţi în ancheta accidentului, primele măsuri luate fiind legate de scoaterea de pe traseu pentru verificări amănunţite a celorlalte tramvaie de acest tip, limitarea vitezei maxime de circulaţie pentru tramvaie la coborâre de pe Copou la 20km/h, dar şi constituirea unei comisii interne de verificare a tuturor procedurilor interne ale RATP Iaşi care vizează siguranţa circulaţiei, modul în care se întocmesc reviziile, programele de instruire şi de evaluare psihologică ale vatmanilor şi conducătorilor de autobuze.

Primele teste: toate sistemele de frânare sunt funcţionale

După ce tramvaiul implicat în accident a fost sigilat, de marţi dimineaţă au început şi verificările tehnice, făcute de către o comisie mixtă formată din reprezentanţi ai Parchetului, RAR, ARR, ITM, RATP şi 2 experţi tehnici independenţi. Primele concluzii după testarea vagonului repus în funcţiune şi frânat arată că sistemele de frânare ale tramvaiului au fost şi încă mai sunt funcţionale.

Marţi noapte, după orele 23.00, comisia de anchetă a refăcut integral traseul tramvaiului la bordul acestuia, prof. univ. dr. ing. Radu Gaiginschi, directorul Departamentului de Transporturi şi Expertiză Tehnică Rutieră de la Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi”, cel care coordonează ancheta, afirmând că tramvaiul s-a comportat normal.

“Este clar ca vatmanul avea frâne în momentul impactului. Problema este ce l-a făcut să le acţioneze atât de târziu.Înclin să cred că a fost vorba de o eroare umană” – a declarat profesorul Gaiginschi.

Suplimentar, municipalitatea a făcut apel la CFR pentru a trimite specialişti care să participe la verificări, dar şi către Ambasada Elveţiei pentru a trimite la Iaşi o echipă de experţi care să se pronunţe în legătură cu starea tehnică a tuturor vagoanelor din Iaşi.

Primarul Gheorghe Nichita: “Transportul cu tramvaiul este unul sigur!”

Primarul Gheorghe Nichita le transmite ieşenilor că pot avea încredere în continuare în transportul cu tramvaiul.

“Transportul cu tramvaiul este unul sigur. Asigurăm calatorii că nu trebuie să desconsidere transportul public şi eforturile pe care municipalitatea le-a făcut şi le va face în continuare pentru reabilitarea infrastructurii căilor de rulare a tramvaielor din cauza unei posibile erori umane. Este un eveniment tragic, pe care îl regretăm cu toţii şi pe care îl tratăm cu toată seriozitatea. Tramvaiele sunt în stare bună de funcţionare. Nici eu, şi nici elveţienii nu ne jucăm cu vieţile oamenilor” – a declarat edilul-şef în cadrul unei conferinţe de presă.

Acesta a mai afirmat că situaţia parcului de tramvaie este similară în toată ţara, administraţiile publice locale neavând sumele necesare achiziţionării de noi tramvaie, cotate la un preţ aproximativ de 2 milioane de euro pe bucată. De aceea regiile de transport locale se orientează către tramvaie second-hand, RATP Iaşi primind şi recondiţionând în atelierul propriu vagoanele de tipul celui implicat în accident. Acestea au fost donate Iaşului după ce au circulat până în 2008 în oraşul Berna şi apoi, până în 2010, la Basel.

Cu ce sisteme de frânare este echipat un tramvai BE 8/8

Tramvaiul BE 8/8 este cel mai sigur dintre cele pe care le foloseşte RATP Iaşi, fiind dotat cu trei sisteme diferite de frânare.

Astfel, primul dintre ele este de tip electrodinamic ( tip frână de motor), care încetineşte vagonul, un al doilea sistem este frâna de serviciu, pe aer, care blochează roţile, iar cel de-al treilea, cunoscut şi sub numele de frână de accident, funcţionează pe baza unor patine care blochează tramvaiul pe şine.

Tramvaiele de tip BE 8/8 au patru boghiuri motoare, fiecare cu propriile sale sisteme de frânare. Un sistem ABS de împiedicare a blocării roţilor şi a patinajului, combinat cu un sistem electronic de introducere a nisipului sub roţi completează sistemele de siguranţă.

Comments

comments

Categoria: CTP

Cuvinte cheie: , , , , ,



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*