Oraşe înfrăţite cu Iaşul – episodul 2: Xi’an, vatră istorică a Chinei

Publicat de Curierul de Iasi la data de 23/12/2010

Curierul de Iasi continuă serialul prezentărilor oraşelor înfrăţite cu Iaşul.

Iaşul s-a înfrăţit cu oraşul Xi’an în 1993, urbea chineză aflându-se în provincia Shaanxi din vestul Chinei şi având o istorie de peste 3.500 de ani. În trecut, a fost capitala întregii ţări şi a mai multor dinastii.

China, gigantul planetei

Pentru a ne face o idee despre oraşul Xi’an, trebuie neapărat să avem o vedere de ansamblu asupra Chinei. Republica Chineză este situată în partea de est a Continentului Asiei, pe malul vestic al Pacificului, având o suprafaţă de circa 9 600 000 kmp, fiind cea mai mare ţară din Asia ca suprafaţă şi a treia din lume după Rusia şi Canada. Lungimea frontierelor Chinei însumează 22 800 km. La sfârşitul anului 2002, numărul populaţiei din China era de un miliard 284 de milioane 530 de mii (cu excepţia celei din Regiunile Administrative Speciale Hong Kong şi Macao, precum şi a celei din provincia Taiwan), reprezentând o cincime din totalul populaţia totală a lumii. În anul 2003¸ Produsul Intern Brut al Chinei s-a cifrat la 1.400 miliarde USD, situându-se pe locul 6 în lume, după SUA, Japonia, Germania, Marea Britanie şi Franţa.

Oraş în expansiune

Xi’an este un oraş în plină dezvoltare. Se lucrează intens la construcţia metroului, care va cuprinde şase magistrale, a căror finalizare este programată în 2020. Xi’an are şase gări care deservesc zilnic peste 80.000 de călători. Aeroportul Internaţional din Xi’an este cel mai mare din nord-vestul Chinei, având rute internaţionale către principalele oraşe din Asia: Bangkok, Fukuoka, Hong Kong, Osaka, Pusan, Sapporo, Singapore şi Seoul. Xi’an este şi un important centru IT, exporturile de soft cifrându-se în 2005 la valoarea de 42 de milioane de dolari. An de an, Universitatea din Xi’an pregăteşte specialişti de înaltă calificare pentru industria telecomunicaţiilor din China.

Protecţia istoriei oraşului Xi’an

Autorităţile din Xi’an acordă o atenţie deosebită conservării patrimoniului istoric al oraşului. Veche cetate a Chinei, Xi’an este împrejmuit de un zid de protecţie ce are formă dreptunghiulară şi o înălţime de 12 metri. De la est la vest, zidul are o lungime de 4.256 metri, iar de la sud la nord, o lăţime de 2.708 metri. În interiorul zidului se află partea veche a urbei, iar în exterior, partea modernă. Străzile şi clădirile din oraşul antic sunt foarte bine amenajate. În centrul oraşului se află “Pavilionul Clopot”, construit în urmă cu peste 600 de ani, iar principalele străzi se întind de aici spre cele patru direcţii. La vest de “Pavilionul Clopot” se găseşte o altă clădire importantă, şi anume “Pavilionul Tobă”. Clopotul şi toba sunt foarte importante pentru oraşele antice din China. În fiecare dimineaţă, la răsăritul soarelui, se bate clopotul, iar în amurg, când soarele apune, se bate toba. Acesta este motivul pentru care, în fiecare oraş antic chinezesc, “Pavilionul Clopot” se află în partea de est, iar “Pavilionul Tobă”, în partea de vest.

Obiective de interes cultural din Xi’an

Bulevardul Xidajie este unul reprezentativ din Xi’an. Pe ambele părţi ale acestuia sunt construite clădiri în stil antic. Înălţimea acestora nu o depăşeşte pe cea a “Pavilionului Clopot”. În partea veche a oraşului nu există străzi mari şi late. Majoritatea străzilor de aici sunt cu doar două benzi pentru circulaţia automobilelor, bicicleta fiind un important mijloc de transport pentru localnici. Cartierul musulmanilor reprezintă o parte specifică a oraşului, peste 80.000 de locuitori aparţinând acestei religii. “Pavilionul Xingxin” este o importantă parte din “marea Moschee”, una dintre cele mai renumite lăcaşuri de cult musulman din Xi’an, cu o istorie de peste 1.250 de ani. După numeroasele reconstrucţii şi reînnoiri din perioadele diferitelor dinastii, moscheea a devenit un complex amplu de clădiri antice, cu o suprafaţă totală de peste 13 mii de metri pătraţi. Alte obiective foarte interesante din Xi’an sunt Pagoda “Gâsca sălbatică mare” şi Pagoda “Gâsca sălbatică mică”. Prima a fost construită în anul 652 şi se ridică pe 7 etaje, având o înălţime de 64,5 metri. Aceasta se află în templul Ci En, fiind o capodoperă a arhitecturilor budiste din dinastia Tang (618 – 904 e.n.).

Xi’an în cifre:

–         Suprafaţa urbană: 1.166 km pătraţi.

–         Suprafaţa cu tot cu suburbii: 9.983 metri pătraţi.

–         Altitudinea: 405 metri.

–         Populaţia urbană: 2.670.000 de locuitori.

–         Populaţia cu tot cu suburbii: 8.252.000 de locuitori.

–         Primarul oraşului Xi’an: Chen Baogen

Războinicii de teracotă

În primăvara lui 1974, un fermier chinez descoperea la marginea oraşului Xi’an situl arheologic al soldaţilor de teracotă. Un an mai târziu, arheologii anunţau că au descoperit trei morminte ce adăpostesc nu mai puţin de 6.000 de soldaţi din lut. De atunci, numărul soldaţilor s-a tot mărit, iar surprizele nu par să se oprească aici. Cercetările specialiştilor arătă că, de fapt, povestea ineditei armate începe în urmă cu două milenii, în perioada 221 – 206 î. Hr. Armata a fost construită din ordinul primului împărat al dinastiei Qin: Qin Shi Huang, iar impresionant e faptul că nici unul dintre soldaţi nu seamănă cu un altul. De la uniforme, la trăsăturile şi expresia feţei, de la păr, la armură, fiecare soldat a fost puternic individualizat. Punctul lor comun? Toţi au fost realizaţi în mărime naturală şi recreează o armată adevărată de la soldaţi, la generali, de la cavalerie la fanfară.

Xi’an, punct de plecare în Drumul Mătăsii

Drumul mătăsii pleca din Changan (Xi’an) capitala Imperiului, ajungea până la Roma, Veneţia şi Lyon; acest drum măsura zeci de mii de km. Pe această rută, mătasea chinezească aranjată în caravane, se îndrepta spre Lanzhou, Wawei şi ajungea la Dunhuang. Acest drum traversa râul Weishui, Câmpia Guangzhou, Podişul Langdong, Coridouri, Hexi şi apoi se îndrepta spre Dunhuang. De aici drumul se bifurca: o cale se îndrepta spre nord, trecând prin localităţile Turpan, Kuche, Semarkand şi ajungea la Maru; a doua cale se orienta spre sud, trecând prin orăşelele Minteng, Hetian şi Shache, traversa Pamirul şi prin Wazirabad se întâlnea cu prima cale la Maru. De aici drumul continua spre Damghan, Teheran, Bagdad, Palmyra, de unde o bifurcaţie trecea prin Damasc şi Beirut, iar alta continua spre Antakya, iar de aici ajungea la Istambul. Se formase deci o legătură directă, pe uscat, între China şi Europa, respectiv din capitala Changan (Xian) până la coasta de răsărit a Mării Mediterane. Timp de 15 secole, începând cu secolul II î.e.n. şi până în secolul XIV, drumul mătăsii a făcut legătura între cele mai vechi civilizaţii ale lumii: China, India, valea Tigrului şi Eufratului, Egipt, Grecia, Bizanţ şi Roma.

China, ţara superlativelor

– Cel mai mare mall din lume este South China Mall din Dongguan, China, la total de 890,000 de metri patrati si 600.000 de metri patrati de spatiu închiriat. Acesta are 7 zone tematice dedicate la diferitelor parti ale lumii, inclusiv Amsterdam, Paris, Caraibe, California, Roma, Venetia si Egipt. Mallul are o capacitate de 1500 de magazine.

Recent, China a stabilit un nou record feroviar. Un tren de mare viteză, care va face legătura între Beijing şi Shanghai, a atins 486,1 de kilometri pe oră, în timpul testelor.

– Podul cu cea mai mare (cu deschidere) în formă de arc construit din lume este Podul Lupu, din China. Inaugurat la Shanghai în 2003, acesta măsoară 3.900 metri, deschiderea unui arc fiind de 550 metri. A devenit imediat după deschidere un punct de atracţie turistică. Un alt pod cu arc, aflat în construcţie, tot în China, la Chongquing, îl va detrona. La acesta deschiderea arcului este de 552 metri. De asemenea, cel mai lung pod maritim din lume se afla la Hangzhou, în China. Are 36 km şi şase benzi de circulatie, acesta legand oraşele Shanghai de Ningbo.

– China este privită ca ţara de origine a numeroase invenţii care au schimbat curul istoriei. Hârtia, busola, praful de puşcă şi tiparul se califică drept “Patru Mari Invenţii din China”. De asemenea, se acordă chinezilor meritul de a fi inventat atât roata cât şi primul calendar.

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*