Veolia Energie Iaşi, un model de succes prezentat la Conferința națională „Termoficarea la răscruce de drumuri. Cum se pot salva sistemele centralizate din România ?”

Publicat de Curierul de Iasi la data de 23/09/2016

Sistemul centralizat de termoficare este cea mai bună soluție privind furnizarea apei calde și a încălzirii pentru aglomerările urbane, a fost concluzia dezbaterilor de la București, de joi 22 septembrie, în cadrul Conferinței Naționale „Termoficarea la răscruce de drumuri. Soluții pentru salvarea sistemelor centralizate din România”. Evenimentul a strâns la aceeași masă rotundă reprezentați ai Guvernului României, ai autorităților locale, ai autorităților de reglementare, ai investitorilor privați și, nu în ultimul rând, ai clienților sistemelor centralizate de termoficare.

Modelul de succes aplicat la Iaşi de către Veolia a fost apreciat de către participanţii la conferinţă.

În vara anului 2011, Iașul era într-o situație critică: fostul CET S.A. a intrat în colaps financiar, combustibilul lipsea din depozite, iar furnizarea energia termică a fost oprită. Un oraș cu peste 300.000 locuitori era lăsat fără apă caldă și se preconiza o iarnă fără căldură. Soluția: organizarea unei proceduri de urgență, prin care a fost ales un prestator de servicii care să ajute la depășirea momentului critic (iarna 2011 – 2012), apoi lansarea licitației internaționale pentru delegarea serviciului de termoficare.

Astăzi, Municipiul Iași are semnat un contract pe 20 de ani cu operatorul Veolia Energie Iași, Primăria fiind în continuare proprietarul sistemului de termoficare, iar operatorul acționând pe baza unui contract de performanță. Investițiile cu fonduri europene au dus la creșterea gradului de eficiență în operarea SACET: centralele de producție au fost modernizate și conformate la noile norme de mediu, iar porțiuni din conductele principale din rețeaua primară au fost reabilitate. Pentru următorul cadru financiar, sunt depuse proiecte de finanțare europeană în valoare de aproape 50 milioane euro, care vizează înlocuirea a cca 150 km de conducte primare și secundare.

mihai-chirica-primarul-iasului

Falimentul CET la Iași ne-a lăsat în brațe o problemă fierbinte. A fost punctul de pornire pe un drum care a salvat termoficarea la Iași. Am făcut licitație internațională, iar în 2012 am semnat contractul de delegare a activității, iar imaginea termoficării s-a schimbat în bine. Populația a început să înțeleagă că termoficarea este soluția firească în orașele mari. Într-un viitor apropiat, vom scădea și tariful la gigacalorie, pentru toate tipurile de clienți”, a explicat Mihai Chirica, primarul Municipiului Iași.

În paralel, operatorul SACET Iași s-a concentrat asupra optimizării și eficienței tehnice, crescând randamentul global cu 5% și asigurând un grad de continuitate în furnizarea serviciului de 96,9%. Plecând de la problemele din trecut, Veolia Energie Iași a pus la punct un plan de măsuri concrete: întreaga cantitate de cărbune este adusă la Iași cel târziu în luna octombrie, s-au înlocuit rețelele primare și secundare care aveau risc de avarie, s-au introdus conducte de recirculare, pentru a furniza apă caldă la temperatura corectă, clienții au la dispoziție multiple căi de comunicare: centru de apel non-stop cu număr gratuit în orice rețea (0 800 800 123), adresa de email iasi@veolia.com, Biroul de Relații cu Clienții, contul de Facebook Veolia Energie Iași, echipele de intervenție sunt disponibile 7 zile din 7, 24 ore / zi, audiențe publice și întâlniri cu clienții la scara blocului.

ana-maria-icatoiu-director-comercial-si-de-comunicare-veolia-energie-iasi

În anii 2009, 2010, 2011, fiecare buletin de știri anunța probleme cu căldura la Iași sau sumele enorme care trebuiau plătite de ieșeni pe listele de la asociații. Tabloul era completat de blocajul complet în comunicarea cu clienții, care a dus la pierderea încrederii în termoficare și la debranșări în masă. Astăzi, în schimb, termoficarea centralizată s-a transformat la Iași și a început să câștige încrederea autorităților locale și a ieșenilor”, a spus Ana – Maria Icătoiu, director comercial și de comunicare Veolia Energie Iași.

alexandru-teleru-director-general-veolia-energie-iasi

 

Am acționat pe 3 direcții principale, având ca țintă clientul: eficientizarea producției, securizarea portofoliului de clienți și dezvoltarea – reconectarea și conectarea de noi clienți. În primii ani s-a investit major în cazanul de la Holboca, în turbine, în rețele, exact unde erau probleme. În paralel, s-au desfășurat proiectele europene, iar rezultatul se vede în numărul foarte mic de avarii din prezent”, a detaliat Alexandru Teleru, director general Veolia Energie Iași.

În plus, în premieră pentru România, Veolia Energie Iași a derulat o campanie susținută privind repartizarea corectă a costurilor cu încălzirea, iar mii de familii din Iași și-au primit înapoi banii plătiți în plus pe lista asociației de proprietari sau locatari.

În aceste condiții, termoficarea din Iași a redevenit atractivă atât pentru clienții persoane fizice, cât și pentru marii agenți economici, spitale, centre comerciale, biserici, școli, instituții de cultură etc, care au revenit în sistem. În ultimii 3 ani, Veolia a racordat la Iași zeci de clădiri mari, echivalentul de consum a 100 de blocuri cu 4 etaje.

Un alt proiect pilot, derulat cu succes la Iași, este cel privind contorizarea individuală cu distribuția pe orizontală în blocurile de locuit. Conductele vechi se înlocuiesc cu unele noi, „pe orizontală”, iar fiecare apartament este contorizat individual, proprietarii având deplinul control asupra temperaturii ambientale. „Este o soluție aplicată în mai multe orașe, dar la Iași am încercat să mergem în toate cartierele, să se vadă economiile de costuri. Energia produsă în sistem centralizat este mai ieftină decât cea produsă cu o soluție individuală, iar acest proiect demonstrează acest lucru. Sperăm ca acest proiect să fie aplicat la scară națională, pentru că rezolvă două mari probleme: eficientizarea clădirilor și contorizarea individuală”, a explicat Alexandru Teleru.

„Salvarea termoficării de la Iași reprezintă un pariu câștigat: racordăm clienți noi, clădiri mari cu profil diferit, unități școlare. Dar cel mai important pentru noi este faptul că simțim încrederea ieșenilor în serviciul pe care îl oferim”, a concluzionat Ana-Maria Icătoiu.

 

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*