Un model de bună practică în domeniul ITC din Iași implementat în Polonia

Publicat de Curierul de Iasi la data de 01/07/2014

Municipalitatea ieșeană este partener în cadrul proiectului ”E-COOP: Cooperare digitală” care vizează identificarea de bune practici la nivel european în domeniul e-serviciilor oferite cetățenilor și implementarea celor mai bune practici în alte orașe partenere în proiect, precum şi dezvoltarea de instrumente pentru politicile regionale şi diseminarea rezultatelor la nivel european.

Parteneri
Alături de Municipiul Iași, în proiect se regăsesc instituții publice și academice din orașe sau regiuni precum Bordeaux din Franța (lider de poiect prin Departmentul Gironde), Patras (Grecia), Terni (Italia), Barcelona (Spania), Varșovia (Polonia), Bratislava (Slovacia), West-Pannon (Ungaria), Jyväskylä (Finlanda), Cambridgeshire (Marea Britanie), Asociaţia Autorităţilor Locale din Suedia. Fiecare instituție partener a propus între 5 și 7 modele de bune practici din țara sa, care au fost supuse evaluării pe grupuri de lucru.

Proiectul MyStory
Între propunerile Primăriei Iași, alături de proiecte precum Egos sau Difain, s-a numărat și proiectul MyStory, implementat de Fundația Euroed în perioada 2010 – 2013, prin care s-a urmărit obținerea competențelor ITC prin învățare inter-generațională.
Astfel, tineri voluntari ieșeni au fost formați cum să transmită abilitățile lor IT persoanelor vârstnice, ale căror povești de viață au fost colectate și digitalizate (baze de date electronice disponibile pe web, filmulețe, bloguri), permițând tinerilor să-și diversifice la rândul lor cunoștințele IT, lingvistice, de cultură generală, să afle istoria nescrisă și să contribuie la valorizarea unor povești de viață deosebite.

proiect

Implementat în Polonia
Partenerii europeni în proiectul E-COOP au decis că această idee poate fi considerată o bună practică replicabilă și în alte comunități la nivelul Europei, buna practică ieșeană fiind implementatată de partenerul polonez timp de aproape 8 luni, în 2013-2014. Întâlnirea consorțiului E-COOP de la Varșovia (Mszczonów), în perioada 3 – 4 iunie 2014, a fost o bună ocazie pentru partenerii în proiect să evalueze microimplementarea modelului de bună practică ieşeană și rezultatele concrete ale acesteia.
Modelul Mystory a fost implementat pilot în Centrul de Informații din Mszczonów, Varșovia, în perioada octombrie 2013 – mai 2014, cu implicarea a 16 licee și a 16 vârsnici. Deși au întâmpinat numeroase dificultăți legate de gradul redus de mobilitate al seniorilor, microimplementarea s-a dovedit un succes pentru inițiatori. A fost interesant de aflat că cea mai puternică motivație pentru participanții vârsnici a fost interesul pentru schimbul de experență și dorința partajării experiențelor de viață (78%) urmată de dorința de a cunoaște oameni noi, de a învăța lucruri noi, de a învăța să lucreze cu computerul și, nu în ultimul rând, de a se simți utili.

Beneficii
Tinerii voluntari polonezi implicați în proiect au indicat la rândul lor ca beneficii ale participării la microimplementare: posibiltatea schimbului de experiență, îmbogățirea cunoștințelor despre trecut, experienta câștigată și pe care o vor folosi în viitoarea carieră, înțelegerea problemelor și nevoilor vârsnicilor, sentimentul că-și ajută semenii, dar și îmbunătățirea abilităţilor ITC.
Pe lângă beneficiile directe asupra grupurilor țintă, partenerii polonezi în proiect s-au arătat încântați și de faptul că microimplementarea a contribuit și la culegerea de materiale și informații istorice prețioase pentru Muzeul memorial din zonă.

Finanţare europeană
Microimplementarea proiectului Mystory in Mszczonów, Varșovia a arătat că această inițiativă are un grad ridicat de transferabilitate, indiferent de dimensiuna comunității și poate fi implementată în orice colț al Uniunii Europene. Pe baza concluziilor acestei microimpementări, precum și din analiza celorlalte modele de bune practici identificate pe parcursul proiectului E-COOP vor fi formulate în ultima etapă a proiectului propuneri de îmbunătățire a politicilor europene în domeniu, precum și Planuri de acțiune privind dezvoltarea e-serviciilor publice.
Proiectul „E-COOP: Cooperare digitală” este finanțat prin Programul Operaţional de Cooperare Interregională – INTERREG IVC, în proporţie de 85%, cu o cofinanţare naţională de 13% asigurată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administrației Publice și de Municipiul Iasi (în proportie de 2%).

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*