Silviu – Teodor Stanciu: „Istoria Iașului este strâns legată de cea a tramvaiului”

Publicat de Curierul de Iasi la data de 30/08/2018

Proiectul IAȘI – ORAȘUL TRAMVAIELOR PICTATE (IAȘI – OTP), un foarte frumos proiect de regenerare urbană, a fost inițiat în anul 2013, la scurt timp după fondarea Asociației TRAMCLUB Iași, condusă de Silviu Teodor-Stanciu. În doar câțiva ani proiectul a evoluat și, pe lângă studenți de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, a reușit să adune în jur instituții, agenți economici și reprezentanți ai mediului academic. „Am dorit ca proiectul să fie o punte de promovare a studenților care să poată astfel să se implice activ în modelarea esteticii urbane de la Iași și totodată ca tramvaiele revitalizate să schimbe percepția ieșenilor față de transportul public. În timp proiectul a evoluat astfel încât de la personalizare exterioară prin vopsirea tematică a tramvaielor am ajuns să personalizăm și interiorul lor”, susține Silviu Teodor-Stanciu.

Până în prezent echipa sa a înfrumusețat 11 tramvaie, ultimul fiind Tramvaiul Coworking, dotat cu internet wireless gratuit și prize pentru laptop. „Țin să rămână un proiect cultural, pentru oraș, dezvoltat pe trei paliere: cultural, social și educațional, astfel încât implicarea mea personală va fi în permanență voluntară și voi căuta pentru fiecare tramvai personalizat să cooptez studenți care să se implice voluntar. Totul este realizat gratuit. Tramvaiul Coworking a fost primul proiect care s-a aflat între granița dintre ce ne-am propus noi cu acest proiect și partea privată. Am foarte mare grijă ca niciuna din temele pe care noi le-am realizat să nu se confunde cu publicitate pentru cineva”, explică ieșeanul. În viitorul apropiat ieșenii se vor putea bucura de Tramvaiul Muzicii și de Tramvaiul Trăirilor, cu citate despre Iași.

Reintroducerea troleibuzelor

Din punctul de vedere al transportului public în comun, consideră că Iașul stă bine, dar că situația s-ar putea îmbunătăți la capitolul tramvaie. O măsură pe care ar lua-o ar fi reintroducerea troleibuzelor. „Stăm bine în ceea ce privește transportul cu autobuze, pentru că peste 80% din flota actuală este nouă și corespunde standardelor actuale de poluare și confort. În ceea ce privește tramvaiele mai e mult de lucru. În următorii 20 de ani ar trebui investit în continuare în extinderea rețelei de transport cu tramvaiul către localitățile din afara Iașului. În plus, aș introduce din nou troleibuzele. Investiția inițială pentru a reconstrui rețeaua de fir-contact ar fi mare, dar s-ar amortiza în timp”, crede Silviu Teodor – Stanciu.

Muzeul transportului public

Silviu spune că principalul său vis este înființarea unui muzeu dedicat transportului public. „În anul 2013 am creat proiectul educațional <<Papatram și compania>> ce vizează conştientizarea atât a copiilor, cât şi a adulţilor în sensul înţelegerii importanţei utilizării transportului în comun pentru protejarea mediului şi în sensul cunoaşterii şi respectului pentru istoria oraşului, din care face parte şi transportul public, prin implicarea în activităţi tematice. Iașul a fost primul oraș din țară care a avut tramvai electric. În timpul celor două războaie mondiale au existat cinci tramvaieambulanță care transportau persoanele de la gară spre spitale. Muzeul, care ar conține și autobuze și troleibuze, ar trebui să fie găzduit în actualul depou de la Gară, pentru că acela este practic locul istoric în care a luat naștere tramvaiul ieșean. Amplasamentul oferă accesibilitate din zona centrală către toate traseele din oraș și am putea păstra intactă și noțiunea de prim depou de la Iași”, declară tânărul ieșean.

Alte proiecte pe care le-ar implementa sunt refacerea tramvaiului de tip Iași, tramvaiul–emblemă al orașului, și construirea unor copertine din metal pentru a adăposti în special tramvaiele istorice de intemperii și soare. „Tramvaiul de tip Iași e un capitol important ce ține de identitatea orașului și care ar trebui readus în prim plan printr-un muzeu. Odată cu înființarea tramvaiului s-a electrificat orașul, deci istoria Iașului este strâns legată de cea a tramvaiului. Ieșenii îl cunosc mai degrabă ca tramvaiul de Sărărie pentru că în ultimii lui ani de funcționare a circulat doar între Târgu Cucu și Târgușor Copou. Așa cum recunoaștem Lisabona după tramvaiele istorice galbene, la fel ar putea fi recunoscut Iașul prin acest tip de tramvai”, adaugă acesta.

 

Soluții pentru fluidizarea traficului

În opinia sa, primele măsuri care ar trebui luate pentru îmbunătățirea traficului din Iași ar fi crearea unei benzi dedicate mijloacelor de transport în comun și  reintroducerea troleibuzelor. „E foarte necesar și realizabil ca liniile de tramvai să fie separate de partea carosabilă. În prezent nu mergi eficient nici cu tramvaiul, nici cu mașina. Oamenii pe bună dreptate își pun următoarea problemă: decât să mă duc să stau înghesuit într-un tramvai fără ventilație corespunzătoare și să fac același timp până la serviciu, mai degrabă stau pe scaun în mașina proprie. Nu se ia în calcul că mașina, eventual cu un singur pasager, poluează, ocupă foarte mult spațiu și supraaglomerează centrul orașului. Troleibuzele și tramvaiele ar putea circula pe aceeași bandă, din mijloc, cea destinată transportului public. Astfel toate mijloacele de transport în comun ar ieși din zona carosabilului. Pe laterale ar rămâne loc pentru automobile, care oricum se vor înmulți și nu vom mai putea circula eficient cu ele. Măcar așa am da o șansă transportului public să se dezvolte. Totodată, ar trebui corelate stațiile în așa fel încât să avem noduri intermodale. În anumite zone din oraș stațiile de tramvai și autobuz ar putea să se suprapună pentru ca pasagerii să aibă acces ușor, fără a traversa, mai ales în anotimpurile cu vreme urâtă. În plus, ar trebui montate mai multe automate de bilete”, propune Silviu Teodor – Stanciu.

Tramvaiul ecologic

“E proiectul meu de licență. Propuneam un tramvai realizat din materiale ecologice, care, după ce tramvaiul e scos din uz, să poată fi reciclate chiar și în proporție de 90%. E realizabil, doar că inițial ar presupune un cost de achiziție mai mare. Putem înlocui plasticul scaunelor cu lemn, tapițeria din material sintetic cu material din cânepă, vopselurile care sunt toxice cu cele pe bază de apă, anumite elemente metalice sau din plastic cu elemente din lemn, corpurile de iluminat cu neon, care sunt consumatoare, cu benzi led. Sunt o mulțime de soluții care pot să conducă la un mijloc de transport mai prietenos cu mediul încă din faza de producție. În cazul plasticului, poluăm ca să-l obținem, dar și ca să-l distrugem”, declară Silviu Teodor – Stanciu.

Un articol de Marius Pârciu

 

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*