Reglementări pentru descongestionarea traficului, în dezbatere publică

Publicat de Curierul de Iasi la data de 03/01/2019

Primăria Municipiului Iași a lansat în dezbatere publică un proiect de hotărâre privind aprobarea modificării şi completării Hotărârii Consiliului Local al Municipiului laşi nr.  364 / 31 august 2018: http://www.primaria-iasi.ro/imagini-iasi/fisiere-iasi/1544539011-proiect.pdf.

Documentul reglementează modul în care se derulează susţinerea examenelor şi pregătirea practică a persoanelor pentru obţinerea permisului de conducere, circulaţia maşinilor de aprovizionare, vehiculelor grele, utilajelor de construcţii, camioanelor, remorcilor si semiremorcilor, la orele de vârf pe principalele artere de circulație, dar și amenzile pentru persoanele care nu respectă aceste reglementări.

Concret, articolul 1 din HCL nr. 364 / 31 august 2018 va avea următorul conţinut: „Se interzice susţinerea examenelor şi pregătirea practică a persoanelor pentru obţinerea permisului de conducere, circulaţia maşinilor de aprovizionare, vehiculelor grele, utilajelor de construcţii, camioanelor, remorcilor si semiremorcilor, în Intervalele orare 07.00 – 09.00 şi 16.00 – 18.00, pe următoarele artere de circulație: şoseaua Păcurari, strada Păcurari, bulevardul Independenţei, bulevardul Carol, strada Sărărie, strada Elena Doamna, strada A. Panu, strada Palat, strada Sfântul Lazăr, strada Smârdan, bulevardul Tudor Vladimirescu, strada Vasile Lupu, strada Gărli, strada Râpa Galbenă, strada Nicolina, şoseaua Nicolina, bulevardul Ţuţora, strada Bucium si şoseaua Bucium”.

Potrivit proiectului, nerespectarea prevederilor amintite constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 1.000 și 2.500 de lei. Sancțiunile vor fi aplicate de personalul Poliţiei Locale laşi. Totodată, contravenientul poate achita în termen de 48 de ore de la data înmânării / comunicării procesului verbal de constatare a contravenţiei jumătate din minimul amenzii prevăzute în hotărâre.

 

Comments

comments

Categoria: circulatie





1 Comentariu

  1. Emil Forst

    Recent Ziarul de Iasi relata despre Hotararea Consiliului Local Iasi de a interzice circulatia pe 19 artere ale orasului pentru anumite categorii de autovehicule, precum si “sustinerea examenelor si pregatirea practica a persoanelor pentru obtinerea permisului de conducere”.
    Consideram ca aceasta Hotarare a Consiliului Local este insuficient fundamentata si emisa pe baza unei abordari unilaterale. Ne-am fi asteptat ca o asemenea hotarare sa fie luata pe baza unei analize aprofundate, a unui studiu de impact, pe baza unei dezbateri autentice de tip brainstorming, cu participarea tuturor celor implicati in asigurarea securitatii si fluentei traficului rutier, inclusiv a specialistilor din domeniul formarii viitorilor conducatori auto. Or, un asemenea lucru nu s-a facut, iar principala motivatie a hotararii Consiliului Local a fost aceea ca masinile-scoala blocheaza traficul in zonele centrale, in orele de varf.
    Dar, si-a pus cineva intrebarea: cate autovehicule-scoala ar putea fi identificate in coloanele de masini care circula bara la bara in orele de varf, ingreunand considerabil circulatia in Iasi ? Sau: cum e posibil ca in alte orase, inclusiv in cateva capitale europene, masinile scoala sa aiba acces in anumite zonele centrale, iar in Iasi sa existe atatea artere restrictionate ?
    Aceasta problema s-a pus si in alte orase dar, in urma unor dezbateri autentice, a fost rezolvata in alta maniera si nu prin masuri restrictive care, se vor acum si punitive. (A se vedea exemplul Bacaului).
    Se pare ca in Iasi consilierii locali au analizat (daca se poate vorbi de o analiza) efectul si nu cauza. Nu putem spune ca motivatia invocata nu exista: sunt masini ale scolilor de soferi care ruleaza cu viteza redusa in zonele centrale, cu circulatie intensa. Desigur, lucrul nu este normal. A incercat cineva sa identifice cauza ? Cine sunt acei instructori care procedeaza astfel, ignorand deontologia profesionala si convenientele sociale. S-a cautat prevenirea unor asemenea atitudini ?
    Consilierii locali ar trebui sa stie ca prin aplicarea exclusiva a unor masuri punitive nu se rezolva problemele. Exista un exemplu edificator in acest sens: cresterea repetata a cuantumului amenzilor nu a determinat scaderea numarului accidentelor de circulatie. Dimpotriva ! La ora actuala Romania este serios admonestata de Uniunea Europeana pentru nerealizarile in domeniul sigurantei rutiere (ultimul loc in Europa ) !
    Pe de alta parte, prin aceasta Hotarare a Consiliului Local consideram ca se ignora prevederile Strategiei Nationale de Siguranta Rutiera si se face un mare deserviciu procesului de pregatire a viitorilor conducatori auto din judetul nostru.
    Actualmente, judetul Iasi se afla pe unul din ultimele locuri pe tara in privinta coeficientului de promovabilitate la examenul pentru obtinerea permisului de conducere. Examinatorii din cadrul D.R.P.C.I.V. ar putea confirma faptul ca multi candidati sunt respinsi la proba practica a examenului deoarece nu executa corect probele de garare si parcare, iar cei din Politia Locala ar putea confirma faptul ca numerosi conducatori auto isi lasa masinile pe carosabil in cele mai neasteptate si ciudate pozitii, ingreunand traficul si contribuind la formarea blocajelor Or, formarea deprinderilor privind aceste manevre se realizeaza in scoala, iar in Strategia Nationala de Siguranta Rutiera se precizeaza : ‘Siguranta rutiera depinde insa, in primul rand, de modul in care se efectueaza pregatirea viitorilor conducatori auto in cadrul scolilor de profil. In acest context, un element important il reprezinta cresterea calitatii pregatirii teoretice si instruirii practice oferite de scolile de conducatori auto (cresterea numarului de ore de conducere in traseu si in poligon). ….Pentru formarea abilitatilor de conducere care sa aiba loc si ulterior obtinerii permisului de conducere, este necesara crearea unor centre moderne de formare si testare pentru conducerea sigura care sa cuprinda poligoane…”
    Or, unde exista poligoane pentru pregatirea viitorilor conducatori auto in Iasi ? Amenajarea unui poligon ar presupune o investitie, dar credem ca aceasta investitie ar putea fi recuperate usor in contextual in care in municipiul Iasi exista vreo 40 de scoli si toate ar fi interesate de amenajarea unui asemenea spatiu de pregatire.
    In contextual cresterii continue a parcului auto, a introducerii unor mijloace moderne, de reglementare si dirijare a traficului, pregatirea viitorului conducator auto capata noi valente, ce trebuie avute in vedere si in procesul de examinare. Ordinul M.A.I. nr. 268/2010 reactualizat, privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere, stipuleaza ca examinarea practica trebuie sa se faca si in “zone cu circulatie intense, piete aglomerate, zone cu siruri de vehicule parcate… etc. “.
    Asemenea prevederi sunt cuprinse si in programele de invatamant ale scolilor de soferi. Aceste programe precizeaza faptul ca aceste trasee vor fi abordate numai in partea finala a pregatirii si numai atunci cand instructorul a constatat, in urma unei evaluari, ca elevul este capabil sa se integreze cu usurinta intr-o circulatie intensa, fara a se pune in pericol pe sine si pe ceilalti participanti la trafic.,
    Aceasta etapa, absolut necesara in pregatirea viitorului conducator auto, nu poate fi eludata si nici tratata superficial ! Lipsa poligoanelor, si interzicerea accesului si a examinarii pe un numar atat de mare de artere de circulatie din municipiu, nu va face decat sa accentueze deficientele existente si, probabil, va trimite Iasul pe ultimul loc intre judetele tarii in privinta procentajelor de promovabilitate la examenul pentru obtinerea permisului de conducere, cu consecinte catastrofale asupra fluentei si sigurantei circulatiei.
    Nu prin masuri administrative se rezolva blocajele din trafic, unde masinile scoala reprezinta doar unul dintre aspecte. I.S.C.T.R. dispune de prerogativele si mijloacele necesare pentra a rezolva aceasta problema. In cazul in care Primaria, consilierii locali doresc sa se implice cu adevarat in rezolvarea acestei probleme, este necesar sa initieze demersurile necesare pentru elaborarea unei strategii coerente si eficiente impreuna cu toate institutiile cu atributii in acest domeniu (Ministerul Transporturilor, A.R.R. , I.S.C.T.R. ,Politia Rutiera, D.R.P.C.I.V. , C.N.A.D.R. etc) si sa initieze proiecte pentru modificarea legislatiei in domeniu, tinand cont de bunele practici din tarile Uniunii Europene.




*