Proiect european pentru fluidizarea traficului la Iaşi

Publicat de Curierul de Iasi la data de 09/12/2010

Fondurile europene nerambursabile ar putea fi folosite la Iaşi pentru crearea unui sistem de gestionare a traficului rutier. Practic, 90 de intersecţii din municipiu vor fi monitorizate, timpii de roşu şi verde a semafoarelor fiind reglate în funcţie de trafic. Valoarea totală a proiectului este de 21 milioane euro şi va fi realizat, după semnarea contractului de finanţare în 31 de luni.

Primăria Municipiului Iaşi a avansat un nou proiect pentru finanţare europeană nerambursabilă. Alături de proiectele ce vizează modernizarea infrastructurii stradale pe câteva axe importante de circulaţie, municipalitatea doreşte să implementeze şi un modern sistem de coordonare şi gestionare a traficului rutier. Practic, toate semafoarele din municipiu vor fi monitorizate prin senzori şi camere de videodetecţie, timpii de roşu şi verde fiind stabiliţi dintr-un centru de control, în funcţie de trafic. Circulaţia rutieră va fi astfel optimizată prin reducerea aşteptărilor la semafor şi păstrarea fluidităţii traficului chiar şi la orele de vârf. Astfel de sisteme sunt aplicate în majoritatea oraşelor mari din Europa, având rezultate bune. Valoarea totală a proiectului este de 21 milioane euro, aproximativ 91 milioane lei. După semnarea contractului de finanţare, sistemul trebuie pus în aplicare în maxim 31 de luni. Montarea semafoarelor şi a echipamentelor electronice de monitorizare va fi finalizată în doi ani.

Studiul de fezabilitate  pentru proiectul de la Iaşi a fost  realizat de firma Search Corporation, care a stabilit intersecţiile care vor intra în sistem precum şi echipamentul necesar. Documentaţia tehnică şi bugetul au fost discutate şi aprobate în şedinţa ordinară a Consiliului Local din 7 decembrie. Municipalitatea va depune proiectul pentru finanţarea prin Programul Operaţional Regional fiind unul din obiectivele incluse în Planul Integrat de Dezvoltare a Polului de Creştere Iaşi (PIDPC).

90 de intersecţii coordonate unitar

Sistemul de management al traficului se bazează pe coordonarea automată a semafoarelor din 90 de intersecţii din oraş. Sunt incluse în proiect majoritatea intersecţiilor mari ale municipiului de-a lungul bulevardelor principale cum ar fi Şos. Bucium – Bd. Socola, Şos. Nicolina, Bd. Nicolae Iorga, Bd. Păcurari, Bd. Independenţei, Bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt. Odată cu implementarea sistemului vor fi suplimentate numărul intersecţiilor semaforizate. În acest moment, instalaţii sunt montate în 52 de intersecţii, ceea ce presupune introducerea semanfoarelor în încă 38 de intersecţii. Alături de lâmpile semafoare vor fi montate camere video de monitorizare a traficului, camere de detecţie şi automate de dirijare a circulaţiei. Toate intersecţiile vor fi conectate prin fibră optică la un centru unitar de comandă. Cu ajutorul calculatorului şi a unui program specializat, timpii de aşteptare vor fi reglaţi în funcţie de fluxul de maşini. „Principalul rezultat este reducerea timpilor de staţionare a vehiculelor, sistemul urmând să creeze coridoare de circulaţie continuă. Camerele de videodetecţie urmăresc numărul de maşini şi prin intermediul centrului de comandă se fac predicţii care sunt transmise la următoarele semafoare unde se va şti ce trafic este aşteptat”, a explicat Daniel Codină, reprezentantul firmei Search Corporation, cea care a realizat documentaţia tehnică a proiectului. Sistemul de management a traficului presupune montarea a 1000 de semafoare pentru vehicule şi pietoni, 70 de semafoare pentru tramvai, 634 de camere de detecţie video, 59 de camere de supraveghere, 4500 de noi indicatoare rutiere şi marcaje stradale pe o suprafaţă de 25 mii metri pătraţi.

Mai puţină poluare, mai puţine accidente

Prin implementarea proiectului, traficul rutier va fi îmbunătăţit şi implicit timpul de deplasare în municipiu va fi redus. Acesta este doar rezultatul principal aşteptat prin realizarea acestui sistem. Datele prezentate de specialişti prevăd şi îmbunătăţirea infrastructurii publice urbane în cadrul planului integrat. Categoriile de beneficiari ai proiectului includ aproximativ 90.000 şoferi ieşeni sau persoane aflate în tranzit pentru care timpul de călătorie va fi redus şi alţi aproximativ 300.000 locuitori ai municipiului Iaşi care beneficiază de reducerea poluării aerului şi a nivelului de zgomot, ca urmare a implementării sistemului de management al traficului. Vor fi create aproximativ 27 locuri de muncă create în faza de operare a proiectului (personalul care operează centrul de comandă şi control al traficului). Pe de altă parte, evaluările presupun beneficii economice importante – economii din reducerea timpului de călătorie de aproximativ 5.000.000 EUR în primul an de operare a investiţiei (2013) şi de aproximativ 155.000.000 EUR pe perioada de operare (2013 – 2031). Nu în ultimul rând este aşteptată reducerea poluării mediului cu emisii de noxe şi a nivelului de zgomot, cu efecte pozitive în ceea ce priveşte sănătatea populaţiei, ca urmare a reducerii timpilor de staţionare în intersecţii şi implicit a consumurilor de carburant.

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*