Primăria Municipiului Iași va moderniza drumul spre Dancu

Publicat de Curierul de Iasi la data de 12/09/2019

În urma apariției în spațiul public a unor speculații nefondate, conducerea Primăriei Municipiului Iași face o serie de precizări necesare pentru corecta informare a opiniei publice în ceea ce privește proiectul modernizării drumului spre Dancu.

În cadrul Programului Operațional Regional – Axa 4 „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile” Municipiului Iași i-a fost alocată inițial suma de 58.348.400 euro. Cea mai mare parte a sumei, anume 47.390.570 euro, a fost alocată pentru Axa 4.1 „Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”, restul fondurilor fiind alocate astfel: Axa 4.2 – 5.263.026 euro, Axa 4.3 – 2.473.972 euro, Axa 4.4 – 2.176.395 euro, Axa 4.5 – 1.044.436 euro. Astfel de alocări au fost acordate și comunicate tuturor municipiilor din țară, acestea având posibilitatea de a-și stabili, între anumite limite, prioritățile în funcție de specificul local.

Dat fiind gradul foarte mic de absorbție a fondurilor europene la nivel național și experiența anterioară pe alte axe de finanțare europeană, Autoritatea de Management a Programului Operațional Regional (AMPOR), prin Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est (ADRNE) a solicitat municipiilor să întocmească proiecte cu o valoare totală de până la 200% față de alocarea inițială. Angajamentul AMPOR a fost că, din economii făcute în urma licitațiilor și prin realocări între axele de finanțare, vor fi făcute suplimentări consistente ale fondurilor europene, astfel încât municipiile să beneficieze de finanțări mai mari față de cele inițiale.

La fel ca alte autorități locale, Primăria Municipiului Iași s-a conformat și a redactat proiecte cu o valoare semnificativ mai mare față de cea sigură. Astfel, pe Axa 4.1 municipalitatea ieșeană a realizat și depus pentru evaluare cinci proiecte: „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași – Reorganizarea circulației pe bulevardul Tudor Vladimirescu” cu o valoare totală de 114,197,308.33 lei (aproximativ 24 de milioane de euro), „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași” cu o valoare totală de 114.359.729,95 lei (aproape 24 milioane de euro), „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu” cu o valoare totală de 104.022.632 lei (circa 22 milioane de euro), „Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând stații automate de închiriere a bicicletelor – Iași VeloCity” cu o valoare de 22.226.523,64 lei (circa 4,7 milioane de euro) și „Sistem de management al transportului public și e-ticketing”, cu o valoare de 12.645.900,88 lei (aproape 2,7 milioane de euro), în total aproape 77,5 milioane de eruo.

Toate aceste proiecte au fost evaluate, au obținut punctaje peste limita minimă de 70 de puncte, însă doar în cazul primelor două au fost semnate contractele de finanțare europeană cu ADRNE. Între timp, la aceleași recomandări ale AMPOR, prin ADRNE, Primăria Municipiului Iași a organizat și licitațiile pentru lucrările de infrastructură și achiziția de tramvaie prevăzute în primele trei proiecte enumerate, însă procedurile au fost încheiate doar în cazul primelor două.

În ciuda angajamentelor inițiale și eforturilor de a redacta proiecte, de a le depune și de a organiza licitațiile aferente făcute de Primăria Municipiului Iași, la fel ca majoritatea autorităților locale din țară, AMPOR – ADRNE a comunicat recent municipiilor că finanțările disponibile sunt cele inițiale, 47.390.570 euro în cazul Iașului pe Axa 4.1, astfel încât primăriile trebuie fie să renunțe la o parte dintre proiectele deja depuse și evaluate, fie să le finanțeze singure, cu fonduri din bugetele locale.

De altfel, pe 21 august, la sediul ADRNE din Piatra Neamț a avut loc o ședință a conducerii Agenției cu primarii celor șase municipii reședință de județ din regiune care beneficiază de fonduri prin Axa 4, aceștia convenind atunci să trimită AMPOR o solicitare de aprobare a unei supracontractări pentru Axa 4 din Programul Operațional Regional care să permită realizarea proiectelor a căror valoare excede alocarea inițială.

Potrivit analizei făcute în cadrul ședinței de la ADRNE, în cazul Municipiului Iași pe Axa 4.1 alocarea inițială a fost de 225.536.463, 97 lei, în timp ce valoarea proiectelor depuse a fost de 298.833.720,71 lei, adică 132,5% față de alocarea inițială. În condițiile în care AMPOR nu va suplimenta finanțarea europeană, așa cum s-a angajat în fața municipiilor, aceasta înseamnă că, pentru a realiza proiectele menționate, Primăria Municipiului Iași va trebui să aloce din fonduri proprii încă 73.297.256,74 lei (circa 15.5 milioane de euro). Concret, în loc să contribuie la finanțarea unui proiect precum „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu” cu 2% din valoarea totală, Municipiul Iași va trebui practic să finanțeze proiectul aproape integral.

 „Situația este generală la nivelul municipiilor nu doar din Regiunea Nord-Est, ci din întreaga țară, și demonstrează încă o dată incompetența și iresponsabilitatea Guvernului României, cu efecte din cele mai dramatice asupra municipiilor, polii de creștere și dezvoltare ai țării. Guvernanții ne-au promis suplimentări de fonduri, am investit timp, bani și resurse umane pentru a scrie proiecte, am organizat și licitațiile aferente, pentru ca acum să ni se spună că Guvernul a ajuns la fundul sacului și nu este în stare să onoreze angajamentul pe care și l-a luat în fața noastră, a primarilor, și, mai ales, în fața milioanelor de români din municipiile din România. În ciuda bătăii de joc strigătoare la cer a Guvernului față de comunitățile locale, așa cum am declarat și în ultima ședință a Consiliului Local, nu vom renunța la proiectul de modernizare a căii de rulare a tramvaielor și drumului spre Dancu. Ne vom împrumuta dacă trebuie, vom face sacrificii, dar ne vom onora promisiunea față de locuitorii Iașului și ai comunei Holboca!”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Proiectul „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu” vizează reabilitarea infrastructurii de tramvai și a drumului rutier Iași – Dancu, reabilitarea podului Ciurchi II și achiziționarea a patru tramvaie.

 

Comments

comments

Categoria: infrastructura





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*