Planul pentru 2015: 11 proiecte europene vor fi finalizate, alte 8 sunt în pregătire

Publicat de Curierul de Iasi la data de 09/01/2015

2015 va fi anul încheierii a 11 proiecte europene care vor schimba radical infrastructura Iaşului, lider naţional în ceea ce priveşte atragerea de fonduri europene nerambursabile în exerciţiul bugetar european 2007 – 2013. Totodată, pentru exerciţiul financiar 2014 – 2020, municipalitatea pregăteşte alte 8 proiecte pentru care va solicita finanţare europeană nerambursabilă.

axa sud (6)Axa Sud
Proiectul european „Dezvoltare şi reabilitare arteră funcţională Sud” se numără printre lucrările de anvergură ale Iaşului aflate într-un stadiu avansat de execuţie. Operaţiunile care mai urmează a fi făcute în acest an se situează sub 30% din dimensiunea întregii lucrări, fapt ce oferă siguranţa încheierii şantierului chiar înainte de termenul stabilit iniţial pe 30 iulie 2015. Aproximativ 87,6 milioane de lei au fost alocaţi acestui proiect, banii fiind folosiţi pentru înlocuirea a 8 kilometri linie simplă de tramvai, reabilitarea reţelei stradale pe o suprafaţă de 66.000 metri pătraţi, modernizarea trotuarelor pe 30.000 metri pătraţi, realizarea unei piste de biciclete cu o lungime de patru kilometri, toate lucrările desfăşurându-se între Podu Roş şi CUG.

iorga-doi baieti (61)Nicolae Iorga – Doi Băieţi
Modernizarea liniilor de tramvai de pe traseul b-dul Nicolae Iorga – Ţesătura – Calea Chişinăului – Metalurgie – Doi Băieţi reprezintă miza altui important proiect european derulat de municipalitatea ieşeană, cu un ritm susţinut de implementare. Investiţia de 89 milioane de lei presupune modernizarea şi înlocuirea a 9,9 kilometri de cale de rulare pe unul dintre cele mai circulate trasee de tramvai din Iaşi, finalizarea proiectului fiind programată pentru vara acestui an.

camin pensionari (5)Căminul de Pensionari
Reabilitarea şi extinderea Căminului de Pensionari „Sf. Cuvioasă Parascheva” reprezintă unul dintre proiectele Iaşului aflate foarte aproape de inaugurare. Întreaga lucrare implică o investiţie de 10,9 milioane lei şi presupune ridicarea unui corp de clădire în cadrul complexului din Copou, precum şi modernizarea spaţiilor deja existente. Căminul „Sfânta Cuvioasă Parascheva” va asigura cazarea a 281 de pensionari care nu au locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii.

management de trafic (21)Managementul Traficului
Iaşul va beneficia din acest an de un Sistem de Management al Traficului, un proiect european cu o valoare de 91 milioane lei ce va fi implementat până în august 2015. Investiţia are rolul de a creşte fluiditatea traficului în oraş şi prevede semaforizarea centralizată şi adaptată traficului a 90 de intersecţii din oraş. Practic, vor fi montate 1.242 de semafoare, 1.979 de indicatoare rutiere, 72 de automate de dirijare a circulaţiei, 633 de camere de detecţie, 59 de echipamente pentru supraveghere, toate fiind coordonate de un dispecer amplasat într-o clădire de 380 de metri pătraţi.

bancila_6Pasajul rutier Octav Băncilă
Tot în 2015 este estimată finalizarea Pasajului Octav Băncilă, parte a unui proiect de 87 milioane lei ce a vizat şi modernizarea completă a străzilor adiacente, în lungime de 6,3 km şi a trotuarelor aferente. Singura construcţie de profil ridicată în Iaşi în ultimii 25 de ani, pasajul va avea o lungime de 532 de metri şi va lega cartierele Alexandru cel Bun şi Dacia de centrul oraşului. O mare parte din fluxul autovehiculelor care vor traversa Pasajul Octav Băncilă va fi preluată de recent inauguratul Pasaj Mihai Eminescu, realizându-se astfel o legătură rapidă către b-dul Independenţei.

golia semnare 024Reabilitarea Mănăstirii Golia
În valoare de peste 25 milioane de lei, mare parte fonduri europene nerambursabile, cea de-a doua etapă a proiectului de reabilitare a Mănăstirii Golia va fi finalizată în acest an. Proiectul presupune refacerea a 2.500 de metri pătraţi de pictură murală şi a 190 de metri pătraţi de iconostas, modernizarea a 400 de metri de reţea de transport public, 3.600 de metri pătraţi de carosabil, 1.158 de metri pătraţi de trotuare, 3.126 de metri pătraţi de spaţii verzi, precum şi iluminatul exterior din zonă. Partea de cofinanţare necesară desfăşurării proiectului este asigurată de Consiliul Judeţean şi Primărie.

lapusneanu_mitocul maicilor (9)Lăpuşneanu – Piaţa Unirii
Anul 2015 va consemna şi finalizarea proiectului de regenerare urbană a zonei Lăpuşneanu – Piaţa Unirii. Prin acest proiect în valoare de 13,6 milioane de lei, vor fi modernizate strada Lăpuşneanu, parcul Mitocul Maicilor, esplanada dintre Independenţei şi Piaţa Unirii, dar şi pasajul pietonal subteran din piaţă. În zona de legătură dintre Hotel Unirea şi Piaţa Independenţei va fi refăcut pavimentul şi vor fi amenajate două fântâni arteziene în cascadă. De asemenea va fi schimbat mobilierul urban, iar pasajul pietonal din Piaţa Unirii va asigura accesul persoanelor cu dizabilităţi prin montarea de lifturi speciale şi a unei platforme elevatoare.

muzeul municipal (14)Muzeul Municipal
Din acest an, Iaşul va avea din nou un Muzeu Municipal, instituţie ce a funcţionat în perioada interbelică. Muzeul va funcţiona în fosta Casă Burchi din strada Zmeu nr. 3, reabilitarea, consolidarea şi dotarea acesteia făcând obiectul unui proiect european de 4 milioane de euro. În exterior, faţadele imobilului vor fi reabilitate până la nivelul restaurării elementelor decorative şi de detaliu, tâmplăria va fi refăcută complet, vor fi amenajate căi de acces pietonale şi carosabile, spaţii verzi, o terasă neacoperită, jardiniere, curte de serviciu. La interior, spaţiul va fi refuncţionalizat şi va cuprinde: spaţii de expunere, sală multimedia şi instalaţie audio pentru vizitatori, muzeu numismatică, spaţii de depozitare pentru exponate, birouri.

plaja-nicolinaPlaja Nicolina
Infrastructura de agrement a Iaşului va fi completată în acest an cu noua amenajare a Plajei Nicolina. Proiectul de 20,3 milioane de lei va schimba complet aspectul uneia dintre cele mai apreciate şi vizitate zone de agrement ieşene. Principala investiţie din cadrul proiectului va consta în ridicarea unei clădiri noi de agrement şi tratament, întinsă pe o suprafaţă utilă de aproximativ 2.500 de metri pătraţi. În interior, vor funcţiona spaţii pentru cabinete individuale, de tratament, cu săli de gimnastică, aerobic, altele de tip spa cu căzi cu hidromasaj sau cu tratamente cu împachetări de nămol.

Splai Drept Bahlui
Finalul acestui an va înregistra şi încheierea unuia dintre cele mai spectaculoase proiecte ale municipalităţii, amenajarea celor două Splaiuri ale Bahluiului, prin două proiecte distincte. Astfel, cel de amenajare a Splai Drept Bahlui are valoarea de 56,9 milioane lei şi va duce la reabilitarea şi modernizarea a 6,2 km de străzi, 12 km de trotuare, precum şi amenajarea a 11,4 km de pistă de biciclişti. Cablurile de date, telefonie, energie vor fi coborâte în subteran, iar suprafaţa spaţiilor verzi amenajate va fi de 16 km pătraţi, cu bănci şi coşuri de gunoi. Pe tronsonul Podul de Piatră – Podu Roş va fi scoasă linia de tramvai, urmând a fi înlocuită cu o arteră cu sens unic, paralelă cu Şoseaua Naţională. Reabilitarea va continua şi pe tronsonul următor, din Podu Roş până la Podul Tudor Vladimirescu, arteră care rămâne cu sens unic, iar de aici în continuare până la Pod Metalurgie, apoi Pod Sf. Ioan, în lungul bulevardului Chimiei.

splai bahlui 42Splai Stâng Bahlui
În paralel cu lucrările de pe malul drept, va fi întreprinsă şi modernizarea străzilor de pe malul stâng al Bahluiului. Valoarea totală a acestui proiect este de 30,6 milioane lei, urmând a se lucra de la Podul Sf. Ioan la Podul de Piatră, pe 5 tronsoane: Pod Sf. Ioan – b-dul Metalurgie: se amenajează strada cu două benzi în calea curentă, cu sens dublu; b-dul Metalurgie – b-dul Tudor Vladimirescu: sens unic, cu două benzi de circulaţie; b-dul Tudor Vladimirescu – Podu Roş: se păstrează sensul unic cu două benzi; Podu Roş – Podul de Piatră: 3 benzi cu sens unic, apoi două benzi într-un sens şi una din sens opus.

Proiecte pentru perioada 2014 – 2020
Municipalitatea abordează exerciţiul bugetar european 2014 – 2020 cu 8 proiecte de infrastructură.

Noua Autogară
Primul proiect, în ordinea priorităţii, îl constituie realizarea Centrului intermodal de transport Autogara Iaşi, cu o valoare estimată la 22 de milioane de euro. Conform planurilor, autogara va fi amplasată în locul actualului depou al RATP din Tudor Vladimirescu. „Va fi cel mai modern obiectiv de acest fel din întreaga regiune de Nord Est, presupunând amenajarea unei parcări supraterane cu 60 de locuri, 10 peroane de aşteptare, 50 locuri de parcare pentru autobuze, o staţie de carburanţi, una de spălare şi una ITP, precum şi a unei linii duble de tramvai în incinta centrului”, a declarat Cosmin Coman, şeful Direcţiei Dezvoltare şi Proiecte Europene din cadrul Primăriei.

Infrastructură, sport, agrement
Un alt proiect important pentru perioada 2014 – 2020 îl reprezintă modernizarea liniei de tramvai Tătăraşi – Dancu, în valoare de 18 milioane de euro. Reabilitarea parcului de la Teatrul Naţional va face şi ea obiectul unui proiect european de 19 milioane de euro. Alte 40 de milioane de euro vor fi investite în amenajarea unui Centru Regional de Recuperare la Spitalul de Recuperare. Municipalitatea vrea să atragă 9 milioane de euro pentru amenajarea Parcului Industrial de la Fortus, alte 2 milioane de euro urmând a costa crearea unei baze de agrement în zona C.A. Rosetti. Cu alte 4,5 milioane euro se va realiza zona de agrement din vecinătatea Bahluiului. Cel mai amplu proiect al Primăriei, dar şi cel mai scump, de 54 de milioane de euro, îl reprezintă construirea unei baze sportive în Moara de Vânt, ce va cuprinde un stadion de 40.000 de locuri, o sală polivalentă de 10.000 de locuri şi o arenă de tenis de 4.000 de locuri.

Comments

comments



Trackbacks / Pings




*