Pe simezele Galeriilor Municipale, trei generaţii de artişti

Publicat de Curierul de Iasi la data de 17/08/2016

Pe durata unei luni, 21 iulie – 20 august, publicul ieşean a putut admira creaţiile artistice a trei generaţii, cei mai mulţi nume recunoscute  în plan întern şi internaţional, dar cu toţii având o experineţă artistică bogată. Desigur, fiecare generaţie cu idealuri şi gusturi estetice specifice, constatabile  în cele aproximativ 30 lucrări existente în salon. Diversitatea nu e numai  de ideal şi gust estetic, ci şi în tematică, în tehnica folosită de fiecare generaţie, în  influenţele şi practicile zonale din care au provenit artiştii etc. Provenind din generaţii diferite vom recunoaşte apartenenţa la anumite tendinţe şi mişcări artistice : Realism , neorealism, romantism, impresionism, expresionisl figurativ, constructivism. In  mai multe creaţii recunoaştem şi anumite influenţe de sorginte folclorică. Diversitatea nu a creat senzaţii  eclectice, ci de armonie şi comolementaritate.

1. Eugen Mircea, Lalele negre

Artiştii prezenţi pe simezele salonului din acest an sunt :  Costache AGAFIŢEI, Adrian PODOLEANU, Dan HATMANU, Constantin PILIUŢĂ, Ion Grigore, Ion BĂLĂU, Gabriela AGAFIŢEI, Miron AGAFIŢEI, Bogdan BÂRLEANU, Constantin TOFAN, Cela NEAMŢU, Costin NEAMŢU, Eugen MIRCEA, Teodor VIŞAN, Eugen DORNESCU, Grigore CARATĂ, Constantin CRENGĂNIŞ, Carmen POENARU, Ion TĂMÂIAN,  Ion MAFTEI, Florin PRODAN, Cristian DIACONESCU, Andra MIRCEA, Codrin MIRCEA, Adriana STOICA. Monica CARP. Ei au provenit din Bucureşti, Tulcea, Galaţi, Bacău, Vaslui, Botoşani, Suceava, Sibiu, Iaşi şi Miron Agafiţei din Paris (Franţa).

23. Cela Neamtu, Crang de Bucium

Din perspectivă tehnică vedem  cele mai multe lucrări de şevalet, pictură pe sticlă, artă decorativă, sculptură, acuarelă. Personalitatea şi stilul fiecărui artist se impletesc strâns cu tehnica folosită, ajungându-se la expresii din cele mai adecvate. Rafinamentul cromatic, gingăşia  şi dinamica formelor, sensul simbolistic şi adresa mesajului  au dat lucrărilor, prin sensul mesajului, conţinut axiologic şi capacitate de influentare social-educativă. Lucrările expuse pe simeze au devenit pentru publicul ieşean iubitor de artă prilej de  autentică bucurie şi satisfacţie estetică.

Cu toate că majoritatea lucrărilor se exprimă prin compoziţii florale în care culoarea şi metafora au fost mult solicitate, şi celelalte creaţii sub formă de peisaje, naturi statice sau portrete, au atins înalte cote de  vibraţie lirică, exercitând atracţie estetică  prin arta compoziţiei, prin adâncimea mesajului, prin sensiblitatea cromatică, prin crearea unor iluzii artistice cu mare forţă sugestivă asupra spaţiului plastic.

Sculptura în toate expresiile sale, lemn , sticlă su metal – fiind complementară artei picturii – indiferent   dacă a recurs la o simbolistică mitologică sau la retorica formalismului contemporan, prin mesajul transmis a produs aceeaşi stare euforică asupra publicului. Din acesată succintă schiţare a trăsăturilor expoziţiei salonului se poate concluziona că salonul, prin modul în care a fost orgnizat, prin reacţiile publicului şi al artişilor a fost un eveniment perceput pozitiv din  toate perspectivele.

Mihai Păstrăguş

Comments

comments

Categoria: cultura si culte





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*