Opera lui Marin Sorescu, prezentată în Copou

Publicat de Curierul de Iasi la data de 22/09/2011

În cadrul proiectului „Gazeta de pe gard. Foaie pentru minte, inimă şi literatură”, Casa de Cultură „Mihai Ursachi” va rezerva întreaga lună următoare prezentării operei lui Marin Sorescu.

Prin aceasta, Casa de Cultura „Mihai Ursachi” continua proiectul iniţiat din ianuarie 2010, proiect care îşi propune familiarizarea publicului cu opera si viata unor scriitori clasici din tara si din străinatate.  Acesta consta în publicarea si afisarea pe gardul Parcului Copou, pe banner, a unei „reviste” culturale mai aparte, care „iese” din librarii pe strada, sub ochii publicului.

În numărul curent sunt publicate poeme de Marin Sorescu, fotografii ale autorului si un amplu articol despre relatia dintre Marin Sorescu si Dan Hatmanu, semnat de Nichita Danilov. Prezentăm în cele ce urmează un fragment din articol.

“Răsfoind recent albumul de arta ”Iaşul – Evocare setimentatală”, apărut la Editura Dana Art, semnat de Dan Hatmanu, am dat peste urmatorul pasaj ieşit de sub sprintara pana a lui Marin Sorescu: ”Îmi place nestarea picturii lui Dan Hatmanu, aşezata cumva în panta, în aşa fel încît sa nu-ti poti scalda de doua ori privirea în acelaşi tablou, vreau sa zic, în acelaşi fel de a picta. Viziunile sale curg în serii compacte, şi artistul, un sentimental care se desprinde de trecut rîzînd, le face cu mîna, eliberîndu-se astfel prin gest şi creîndu-şi disponibilitati pentru noi aventuri ale penelului…”

Ceea ce m-a uimit în acest pasaj a fost francheţea, lejeritatea şi exactitatea cu care Marin Sorescu se pronuţă asupra picturii cunoscutului artist ieşean. E o privire care vine atît din interiorul obiectului artistic pe care îl defineşte, cît şi din afara lui. Aceasta dubla perspectiva (abordare) nu poate avea corespondent decît un spirit care s-a izbit la rîndu-i de anumite limite ale artei, meditînd îndelung asupra lor. Ajuns aici, trebuie sa remarc faptul ca Marin Sorescu a fost preocupat nu numai de literatura, ci şi de artele plastice. Scriind despre una din expozitiile sale inaugurate postum, criticul de arta Pavel şuşara remarca faptul ca Marin Sorescu poseda rara inteligenta de-a empatiza cu lumea pe care o observa… ”Marin Sorescu scria cu dreapta şi picta cu stînga”, nu dintr-un simplu motiv  sau din dorinta de a epata sau pentru faptul ca era stîngaci, ci, spune acelaşi şusara: ”pentru stabilirea unei relatii afective, de natura magica cu universalul…” Pictura pentru el însemna o descatuşare a energiilor şi o încarcare a bateriilor cu imagini afective dintr-un alt bestiar decît cel strict literar…. Scriind despre pictura lui Dan Hatmanu, Marin Sorescu nu face altceva decît sa-şi expuna propriile sale idei legate de creatia artistica. Întîmplator sau nu ele consuna cu pictura artistului plastic ieşean…” – scrie Nichita Danilov.

Comments

comments



Trackbacks / Pings




*