O creaţie a artistului german Clemens Behr, expusă temporar la Iaşi, în cadrul FIE 2018

Publicat de Curierul de Iasi la data de 22/05/2018

În cadrul Festivalului Internațional al Educației #FIE 2018, artistul german Clemens Behr a realizat o creație de artă stradală expusă temporar pe pietonalul Ștefan cel Mare. Iată ce spune artistul plastic ieșean Felix Aftene, președintele Uniunii Artiștilor Plastici din România – filiala Iași despre autor și despre această inițiativă:

„Clemens Behr, născut în 1985 în Koblenz, Germania, este absolvent al Școlii de Grafic Design, Dortmund, Germania în 2010, al Facultații de Belle Arte din Barcelona în 2009, și în 2016 a Universității de Artă din Berlin. Artistul lucrează în Berlin și a expus în galerii, dar și în spații publice, în toate marile orașe ale Europei dar și pe celelalte continente precum Australia, America de Nord, America de Sud, Asia.

Lucrările lui se pot înscrie în ceea ce numim artă ansamblaj sau artă stradală. Sunt instalații create din material ignobile, materiale pe care le folosesc constructorii în lucrările lor (tablă, lemn, beton, mochetă, pânză, neoane). Artistul, grafician la bază, creează din aceste materiale un obiect ce dialoghează cu spațiul în care este expus. Poate fi în armonie cu spațiul architectural, de asemeni pot fi disonanțe, așa cum susține și critica de specialitate din materialul atașat.

În cazul lucrării de la Iași, clădirea pe care a ales-o artistul ca și fundal este Casa Cărții, un spațiu arhitectural postcomunist.

Pentru spațiul cultural ieșean, vizita unor astfel de artiști tineri, ce se exprimă în spațiul public, este foarte benefică și educativă, pentru public, dar și pentru schimbul de idei cu artiștii școlii ieșene, având în vedere lipsa unui muzeu de artă contemporană în Iași.

Orașul este viu, el trăiește odată cu locuitorii sai, se transformă în pas cu tendințele epocii fără însă să își piardă identitatea proprie.

O sculptură așezată în spațiul public trebuie să țină seama de  cele afirmate mai sus. Perioada în care sculptura pentru exterior era destinată exclusiv evocării unor personalități istorice sau culturale a apus de mult. Acum sunt preferate lucrări de exterior care personalizează spațiul prin orientările formale și conceptuale ale artistului care le-a realizat. O astfel de lucrare este cu mult mai reprezentativă pentru opera unui artist ( și implicit pentru pentru publicul căreia îi este destinată) decât un bust sau o altă formă de preaslăvire a unui personaj important din punct de vedere cultural sau politic.

Într-o altă ordine de idei, o sculptură de calitate, reprezentativă pentru opera unui autor, fie că aceasta e figurativă sau nu, are capacitatea să educe publicul. Chiar și atunci când pentru început lucrarea va stârni comentarii critice, o astfel de sculptură va deveni un punct de reper mai puternic decât o statuie banală”.

Un mesaj despre artistul german a transmis și Rafel Schacter, critic de artă urbană și profesor la University College London:

„Îndrăgostit de neterminat, incomplet, nerezolvat, nu ca proces, dar ca potențial, nu ca acțiune, ci ca posibilități, Clemens Behr încearcă să tachineze frumusețea a ceea ce nu a fost încă dezvăluit, frumusețea a ceea ce poate veni și ce poate fi. Folosind materiale ieftine, de zi cu zi (cum ar fi carton, bandă și sacose de plastic, lemn decupat, corpuri de iluminat și bandă izolatoare) și mult influențat de “estetica junk” a lui Dada și Merz, practica lui Behr poate fi văzută să se materializeze în două direcții largi; primul, un set de instalații locale specifice, întinse, adesea efemere, al doilea, o serie de sculpturi și colaje mai permanente, dar în același timp fragmentare. Integrând perfect principiile de design și de artă plastică în fiecare dintre aceste abordări, totuși, prin îmbinarea formelor geometrice și arhitecturale, unind spațiile bi și tri- dimensionale, tehnicile picturale și sculpturale, Behr a format un corp de lucru stabilit în mod continuu în mișcare, care își propune desfigurarea și  refigurarea constantă , deconstrucția și reconstrucția, deformarea și reformarea”.

Pentru o prezentare detaliată a artistului și pentru a vedea și alte creații vizitați site-ul oficial al acestuia: http://www.clemensbehr.com/

Alte prezentări sunt accesibile aici: https://www.artsafari.ro/echipa/clemens-behr/ sau aici: http://www.futurism2-0.com/index.php/2012-04-16-16-56-07?id=59

Despre Felix Aftene puteți afla mai multe aici: https://ro.wikipedia.org/wiki/Felix_Aftene sau aici: http://www.felixaftene.ro/

Despre Rafael Schacter puteți citi aici: http://www.ucl.ac.uk/anthropology/people/research-staff/rafael-schacter

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*