Municipalitatea ia măsuri de combatere a poluării

Publicat de Curierul de Iasi la data de 09/03/2019

În scopul diversificării măsurilor de combatere a poluării, primarul Mihai Chirica a anunţat într-o conferinţă de presă suţinută vineri, 8 martie, intenţia de a iniţia un fond european prin care să poată fi recuperate de la proprietari autovehiculele poluante.

„Nu mă refer la programul Rabla, care este mai mult sau mai puţin eficient. Noi ne-am gândit că putem urmări vehiculele vechi, pe care le estimăm la 25.000 de unităţi, şi să le dăm proprietarilor posibilitatea de a face ceva cu ele, oferindu-le posibilitatea răscumpărării prin intermediul unui voucher. Din evaluarea noastră făcută pe piaţa autovehiculelor mai vechi de 10 ani, valoarea medie a celor cu un litraj mic se duce în jurul sumei de 500 de euro. Astfel, ne-am gândit să facem un proiect prin care fiecare proprietar al unui vehicul înmatriculat să ni-l dea nouă, el primind un voucher de 500 de euro pe care să-l folosească cum doreşte, dar cu măsuri de protecţie a mediului. Vehiculul îl vom duce la casare, transformându-l, pe cât este posibil, în materiale refolosibile”, a explicat primarul Mihai Chirica.

Pe de altă parte, tot ca o măsură ce vizează scăderea nivelului de poluare în Iaşi, primarul Mihai Chirica a anunţat că analizează posibilitatea interzicerii complete pe timpul zilei a circulației vehiculelor de tonaj mare în municipiu.

„Asta înseamnă că, de la orele 5 – 6 dimineaţa şi până la ora 21.00, să nu mai poată intra în Iaşi nici un vehicul greu. Aprovizionările se vor face pe timp de noapte. Astfel, consumul excesiv de carburant va scădea simţitor, cu efecte pozitive în privinţa eficienţei aprovizionării, dar şi asupra sănătaţii ieşenilor”, a precizat edilul

De asemenea, primarul a făcut referire la articolele care citează un studiu realizat de compania elveţiană AirVisual prin care se acreditează ideea că municipiul Iaşi ar fi cel mai poluat oraş din România.

„Referitor la articolul apărut în presă privind studiul companiei elveţiene AirVisual, am cerut să ni se spună care au fost metodele de investigare, ce laboratoare s-au folosit, dacă sunt omologate, şi le-am solicitat să vină la Iaşi pentru a continua aceste investigaţii, să ne edificăm care au fost cauzele şi care ar fi planul de măsuri pentru viitor. Totodată, l-am informat personal pe Karmenu Vella, comisarul european pentru mediu, asupra acestei situaţii, cerându-i sprijin să intervină în toate oraşele din România, mai ales că, din cauza importului masiv de autovehicule poluante, în special în Europa de Est, calitatea aerului s-a deteriorat foarte mult”, a precizat primarul Mihai Chirica.

Mașinile uzate, principala cauză a poluării

În cadrul aceleeaşi întrevederi cu presa, edilul a făcut o scurtă analiză a cauzelor care stau la baza creşterii gradului de poluare în Iaşi.

„Poluare în marile oraşe există. Am identificat şi cauze, am găsit şi soluţii. După cum ştiţi, în privinţa anumitor indicatori de poluare, cum ar fi particulele PM 2,5, cauza este foarte clară: excesul de carburant eliminat în atmosferă. Desigur, acest lucru se întâmplă în nişte condiţii geografice deosebite pe care le au oraşele colinare şi care nu permit o evacuare rapidă atunci când este vânt. O agresiune a reprezentat-o şi creşterea excesivă a numărului de autovehicule poluante care au pătruns în toate marile oraşe ale României, inclusiv la Iaşi. Am recepţionat în anii 2017 şi 2018 peste 30.000 de autovehicule, în marea lor majoritate vechi, sub Euro 3. Acest import masiv de autovehicule uzate a continuat să crească, ceea ce a determinat apariţia unui agent nociv şi zilnic în municipiul Iaşi. Pe de altă parte, creşterea numărului de şantiere, faptul că am fost în top în ceea ce priveşte construirea de locuinţe, cifrată la peste 5.000 de unităţi anuale, au reprezentat factori care au dus la apariţia unor particule care viciază aerul respirat”, a explicat şeful administraţiei locale.

Iașul are nevoie de șosea de centură

Acesta a readus în discuţie și dezinteresul manifestat de către factorii guvernamentali în ceea ce priveşte finalizarea lucrărilor la șoseaua de centură a Iaşului.

„În fiecare an pornim aceeaşi discuţie pentru a putea fluidiza traficul greu şi pentru a-l îndepărta de municipiul Iaşi, dar primim aceleaşi răspunsuri, uneori tardive, alteori nevenind deloc ori fiind doar negaţii de cele mai multe ori”, a mai punctat primarul.

Măsurile deja luate

De asemenea, primarul Mihai Chirica a enumerat măsurile pe care municipalitatea ieşeană le-a luat în ultima vreme pentru a scădea gradul de poluare a mediului, respectiv achiziţionarea celor 100 de autobuze Euro 6, atragerea de fonduri europene privind reabilitarea termică a clădirilor, achiziţionarea de utilaje performante, noi, cu norme ecologice de ultimă generaţie, de către Salubris SA şi Citadin SA, proiectele privind achiziţia de 32 de tramvaie noi şi 44 autobuze electrice, emiterea unei hotărâri de Consiliu Local prin care la trecerea terenurilor din extravilan în intravilan, 30% din suprafaţa acestora să rămână spaţiu verde, contractarea de fonduri europene pentru proiectul „Oaza de verdeaţă în cartierul tău”, planurile de plantări, investiţiile în extinderea spaţiilor verzi şi campania de colectare selectivă a deşeurilor.

Comments

comments

Categoria: ecologie





1 Comentariu

  1. Ionel Cobzaru

    Masuri practice nu doar vorbe!




*