Joc de roluri: „primar pentru o zi” : 95 de elevi au răspuns provocării

Publicat de Curierul de Iasi la data de 23/11/2012

„O zi primar!” Aceasta a fost provocarea lansată de Primăria Iaşi în cadrul Săptămânii Europeane a Democraţiei Locale, eveniment anual desfăşurat sub egida Congresului Puterilor Locale şi Regionale (CPLR) ale Consiliului Europei. 95 de eseuri au fost primite pe adresa Palatului Roznovanu, ele fiind expediate de elevi din învăţământul preuniversitar ieşean.

Perspectiva ecologistă

Mulţi dintre elevii participanţi la concurs au o percepţie ecologistă asupra funcţiei de primar. „Aş interzice maşinilor să mai meargă prin oraş, aş face rute ocolitoare, aş permite doar mersul pe bicicletă”, propune tranşant Galina Borş, elevă la Colegiul Tehnic Gheorghe Asachi. Din aceeaşi categorie a grijii faţă de mediul înconjurător face parte şi dorinţa elevei Raluca Natalia Cremier: “M-am mai gândit şi la faptul ca oraşul să fie mai ecologic, să nu mai fie maşini, să fie tramvai, biciclete, trotinete şi role”. Viziunea ecologistă este exprimată şi mai categoric de Ioana Mădălina Matrana, de la Colegiul Naţional Emil Racoviţă: “Având în vedere că există coşuri de gunoi peste tot, ar trebui teoretic să nu se găsească niciun deşeu pe jos. Aş creea câteva pedepse până când lumea ar învăţa să-şi arunce gunoiul la coş. Aceste pedepse ar consta în curăţarea unui parc, de exemplu”. Andreea Mădălina Florea, de la Colegiul Emil Racoviţă, vorbeşte de o generaţie ecologică: “Mai multă circulaţie cu mijloacele de transport în comun, biciclete, mers pe jos şi mai puţin cu maşina. Aş trece la ambalaje biodegradabile şi la produse naturale”. Pe de altă parte, Cătălin Gînju, elev la Colegiul Tehnic Mihail Sturza, propune chiar un slogan menit a-i face pe cetăţeni să protejeze mediul urban: “Poate ar funcţiona şi îndemnuri (scrise pe coşurile de gunoi sau în anumite locuri cu vizibilitate mare) de genul: «În acest oraş curat locuieşti şi tu! Contribuie la menţinerea curăţeniei!»”.

La dolce vita

Un grup de copii de la Şcoala Ion Simionescu au pregatit si un moment artistic

Numeroşi elevi s-au arătat interesaţi de comunicarea primarului cu membrii comunităţii. Galina Borş demonstrează o largă disponibilitate pentru relaţii sociale deschise: „În calitate de primar mi-aş începe ziua salutându-i pe toţi cei care lucrează cu mine în colectiv. Începând cu cel care mătură strada, până la cea mai de încredere persoană a mea”. Diana Maria Chiriac, elevă a Colegiului Emil Racoviţă, are o perspectivă idilică asupra vieţii de primar: “Odată cu greutăţile, primarul are parte şi de bucurii. Unind destinele oamenilor prin cununie, primarul asistă la un moment foarte important din viaţa acestora, unul plin de fericire. De asemenea, el participă şi la festivităţile de deschidere în prima zi de şcoală, unde copiii îi transmit entuziasmul lor”. Mădălin Paşnicu, de la Liceul Tehnologic Virgil Madgearu, se dovedeşte a fi un primar exigent: “În drum spre birou salut angajaţii şi colegii oprindu-mă din când în când pe la câte un birou la care ştiu că am un angajat mai leneş să verific dacă totul merge conform planului”. Elevul Enawi Mahmoud visează la o comuniune primar – comunitate: „Eu, primarul oraşului, îmi doresc şi mă angajez în faţa ieşenilor mei iubiţi că voi lupta cu toate mijloacele şi puterile mele de «Primar pentru o zi» ca visele noastre comune să devină într-o zi realitatea de care să ne bucurăm cu toţii şi să fim fericiţi”.

Viziunea socială

Implicarea socială a primarului nu lipseşte din părerile exprimate de participanţii la concurs. Sebastian Biţă, de la Liceul Al. I. Cuza: „Aş face o campanie la nivelul întregului oraş care ar suna cam aşa: «Un sărac ajutat, un suflet împăcat. O floare plantată, o inimă curată şi sănătoasă»”. La fel de preocupată de aspectul social este şi Alexandra Hanganu, de la Colegiul Emil Racoviţă: “I-aş ajuta pe cei care sunt săraci, i-aş vizita să văd ce nevoi au şi care sunt motivele neajunsurilor (sunt familii cărora nu le place munca nicicum sau familii dezorganizate care vând tot ce capătă pentru a cumpăra băutură sau droguri). Aş cere părerea colegilor mei din Primărie şi aş lua măsuri concrete pentru fiecare caz în parte”. Menţinerea unui mediu sănătos pentru dezvoltarea tinerilor, recompensarea elevilor merituoşi şi o infrastructură urbană eficientă reprezintă alte preocupări de primă importanţă ale elevilor. “Aş oferi o sumă de bani anual pentru primii zece elevi din liceu cu rezultate la învăţătură, pentru a-i stimula, aş oferi gratuitate, măcar o dată pe lună, la muzee”, spune Roxana Ailincăi, de la Liceul Nicolina. “Dacă aş fi primar pentru o zi aş încerca să modernizez şcolile introducând table interactive şi le-aş impune profesorilor să predea mai mult practic decât teoretic pentru a-i face pe elevi să fie mai activi la oră”, este de părere Lucia Golda Călin, de la Colegiul Octav Băncilă, iar colega ei, Maria Sturzu şi-ar dori ca Iaşul să aibă o mare grădină zoologică.

Epilog

Concluziile care pot fi trase în urma acestui experiment la care au participat 95 de elevi din tot Iaşul sunt dintre cele mai diverse. Cert este că tinerii Iaşului sunt interesaţi de un mediu ambiental curat, de condiţii bune de învăţat, de ajutorarea celor aflaţi în dificultate, de condiţii decente de transport şi petrecere a timpului liber. Eseul Marei Caluschi, elevă la Colegiul Emil Racoviţă, se încheie astfel: “Fără ei, eu nu exist. Sunt o voce comună a alegătorilor mei, o parte importantă în viaţa lor de zi cu zi”.

………………….

Casetă:

Viziunea unui elev, “primar pentru o zi”

“Istoria noastră, cultura, ideile, educaţia, viziunea şi, nu în ultimul rând, Iaşul merită Titlul de Capitală Culturală Europeană. Obiectivul nu este imposibil de atins, ţinând cont de ceea ce ne defineşte şi de potenţialul uriaş al micului polis ieşean – trebuie doar ca toţi să îşi dorească acest lucru, iar munca să fie concentrată spre o direcţie comună. O parte din plan se regăseşte aici, ideile însă continuă sa rezide în mintea mea de primar, ca mai apoi, în urma dozării graduale, să apară treptat şi sa fie cât mai rapid implementate. Suntem de acord ca Iaşul merită mult. Mult mai mult decât îi pot oferi eu, sau oricare primar. Însă este de datoria noastră sa facem tot posibilul ca oraşul să evolueze – cu paşi mai mici sau mai mari, însă către acelaşi orizont” – fragment din eseul elevului Alexandru Ioan Darie (Colegiul Naţional Mihai Eminescu), câştigător al concursului “O zi primar”.

……………………

Categoria „Primarul patern”

“Primarul este tatăl oraşului în care este ales”  – Cătălina Alina Codreanu, clasa a XII – a, Liceul Tehnologic Virgil Madgearu

Categoria “Primarul tocilar”

“Dacă aş fi primar mi-aş învăţa ca pe o rugăciune îndatoririle care din câte am citit nu-s chiar puţine la număr” – Gheorghe Florin Popa, clasa a VIII – a.

Categoria “Primarul descurcăreţ”

“Stabilirea bugetului este destul de grea, banii sunt puţini, dar voi încerca să rezolv asta” – Ioana Beatrice Coşan, clasa a VIII – a, Colegiul Emil Racoviţă

Categoria “Primarul stresat”

“Este greu tot timpul. Dar mai ales când eşti primar!” – Răzvan Ştefan Prisăcaru, clasa a IV – a, Şcoala Gh. I. Brătianu.

…………………..

Rezultatele concursului „O zi primar!”

Premiul I – diplomă, cărţi, premiu de 200 lei

  • Alexandru Ioan Darie, Colegiului Naţional ” Mihai Eminescu” Iaşi

Premiul II – diplomă, cărţi, premiu de 80 lei

  • Abrudan Teofan, Colegiul Naţional Octav Băncilă
  • Luca I Christian, Şcoala “Gh. I. Brătianu”
  • Ariadna-Elena Munteanu, Colegiul Naţional ,, Emil Racoviţă”
  • Hanganu Alexandra, Colegiul Naţional “Emil Racoviţă”
  • Ilie Dragos, Colegiul Naţional de Artă ,,Octav Bancilă”

Premiul III – diplomă, cărţi, premiu de 50 lei

  • Barari Cătălina, Colegiul Tehnic “Ioan C. Ştefănescu”
  • Caluschi Mara, Colegiul Naţional “Emil Racoviţă”
  • Popovici Bogdan, Grup Şcolar ”Virgil Madgearu ”
  • Gheorghică Cezar, Şcoala “Ştefan Bârsănescu”
  • Huţanu Teodora, Colegiul Naţional “Emil Racoviţă”
  • Nastasia Mariana, Liceul Pedagogic “Vasile Lupu”
  • Ailincai Roxana, Liceul Tehnologic “Nicolina”
  • Calinov Teodora Cezara, Colegiul Naţional “Emil Racoviţă”
  • Coşan Beatrice, Colegiul Naţional “Emil Racoviţă”
  • Cazacu Cătălina Georgiana, Liceul Tehnologic “Nicolina”
  • Gînju Cătălin, Colegiul Tehnic “Mihail Sturdza”
  • Ungureanu Ştefania Cătălina, Şcoala “Ion Simionescu”

Toti elevii participanţi şi profesorii coordonatori vor primi din partea organizatorilor diplome de participare şi cărţi.

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*