Istoria transportului ieşean (VII) – Proiecte de succes

Publicat de Curierul de Iasi la data de 12/04/2018

Pentru că recent s-a discutat şi în presa ieşeană despre faptul că în Cluj-Napoca vor fi aduse autobuze electrice printr-o finanțare a guvernului elvețian, merită amintit un episod important din Orașul cel 7 Coline: Colaborarea româno-elvețiană pentru îmbunătățirea transportului ieşean.

În anul 2003 se semnează împreună cu Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice (SECO) din cadrul Guvernului Confederatiei Elvetiene, un protocol de colaborare prin care Guvernul elvețian a convenit să acorde asistență financiară nerambursabilă în valoare de 1.780.000 de franci elvețieni pentru donarea a 13 tramvaie care au circulat în Berna (9 garnituri vagon motor+remorcă și 4 vagoane dublu articulate), pentru furnizarea de piese de schimb si utilaje pentru operarea, întreținerea și reparațiile capitale ale tramvaielor și pentru acordarea de consultanță tehnică pentru exploatarea și întreținerea tramvaielor. Contractul inițial prevedea ca data de încheiere a proiectului 30 septembrie 2005, însă durata colaborării a fost prelungită în anii urmatori. Au fost semnate trei amendamente, iar finalizarea proiectului a fost stabilită pentru data de 31 decembrie 2010. Primele 9 tramvaie (vagoane Be 4/4 cu remorcă) au fost livrate până la sfârșitul lunii iunie 2004.  În anul 2006 au demarat lucrările de montare a cabinei de vopsit tramvaie achizitionată din Nürnberg prin intermediul programului de asistență financiară derulat cu SECO.

În luna mai 2008, cu prilejul aniversării a 110 ani de transport electric in Iasi, cabina de vopsire a fost inaugurată în prezența reprezentaților SECO, iar în a doua jumătate a lunii octombrie 2008 aceasta a devenit complet funcțională.

Trecerea de la tramvaie simple, la cele dublu articulate

În anul 2008 au sosit la Iași, de la Bernmobil, 4 tramvaie dublu articulate Be 8/8, urmate în 2009-2010 de aducerea și instalarea unei mașini de rectificat bandaje, echipament destinat nu doar tramvaielor elvețiene, ci intregului parc de tramvaie. Prin semnarea ultimului amendament la Acordul de Asistență Financiară a fost suplimentat numărul de tramvaie donate cu încă 10 vagoane dublu articulate Be 8/8, care au ajuns la Iași în vara anului 2010. Tramvaiele BE 8/8 asigură transportul de mare capacitate pe ruta Tehnopolis – Podu Roș – Copou, făcând față cererii mari de transport. Pe viitor ar fi de dorit ca parcul CTP Iași să fie dotat cu un număr extins de vagoane dublu-articulate, de ce nu, având 4-7 module, mai ales că trendul în transportul public european îl reprezintă utilizarea tramvaielor cu podea joasă, de mare și foarte mare capacitate; acesta fiind unul dintre elementele care ar atrage un număr și mai mare de potențiali utilizatori către transportul public.

 

Un articol de Cosmin Sandu

Comments

comments

Categoria: iasul istoric,RATP





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*