Istoria transportului ieșean (VI): Prezent și viitor în transportul public

Publicat de Curierul de Iasi la data de 05/04/2018

Prin Hotărârea Consiliul Local al Municipiului Iași nr. 169/31.05.2016, s-a aprobat delegarea serviciului de transport public către Societatea Compania de Transport Public Iași S.A. (S.C.T.P.I. S.A.) și atribuirea contractului de delegare a serviciului de transport public local prin concesiune în Municipiul Iași. Acest contract s-a perfectat între Municipiul Iasi și S.C.T.P.I. S.A. la data de 16.09.2016, și a intrat în vigoare la data de 01.10.2016, de la această dată S.C.T.P.I. S.A. prestând activitatea de transport public de persoane conform programului de transport stabilit de către autoritatea publică locală.

Parcul de mijloace de transport public cu care operează S.C.T.P. Iași S.A. este format din 400 de vehicule astfel: tramvaie – 150 de unităţi, din care 124 active; autobuze – 215 de unităţi, din care 197 active; microbuze – 35 de unităţi, din care 11 active. În ceea ce priveşte infrastructura, există 78,719 km cale simplă tramvai (din care 52,09 km cale simplă modernizată în perioada 2006-2015), 132,125 km linii electrice subterane de 1kV, 6kV şi 20kV, 10 substaţii de redresare destinate tracţiunii electrice (1 este în conservare), 2 depouri şi o autobază. De la data intrării în vigoare a contractului de concesiune, atât municipalitatea cât și operatorul de tansport au făcut achiziții necesare (finalizate sau aflate în diverse stadii): achiziția a 100 de autobuze noi în perioada 2016 – 2018 : 4+8 autobuze din sume de la bugetul local în anul 2016, respectiv 88 de autobuze noi cumpărate prin intermediul unui credit BERD și livrate între 2017-2018, demararea procedurii de cumpărare a 210 validatoare necesare pentru dotarea tramvaielor în vederea introducerii noului sistem de taxare, achiziția a 11 tramvaie rulate, ca parte dintr-un contract de 20 unități, pentru înlocuirea parcului de generație veche. Tramvaiele achiziționate sunt net superioare celor aflate în prezent în circulație atât ca tehnologie, dotări interioare, respectiv ca grad de confort pentru călători.

 

Propuneri de dezvoltare

Pentru perioada 2018-2020 există intenția de a continua investițiile atât în infrastructură, cât și în achiziția de tramvaie noi și autobuze electrice prin intermediul fondurilor europene sau din alte surse care vor fi disponibile, dezvoltarea transportului ecologic fiind în continuare o prioritate în Iași. Pe lângă investițiile majore în infrastructură și mijloace de transport noi, consider că ar trebui intervenit și în partea de exploatare: modificări/prelungiri trasee, relocări stații de îmbarcare/debarcare. Două astfel de îmbunătățiri s-au făcut deja: prelungirea traseului ”de Aeroport” până la Gara Iași, relocarea stației de tramvai de la Hotel Moldova. Pe viitor și alte zone, în care sunt diverse probleme, ar trebui pusă sub lupa modificărilor extindere trotuarului (cu utilitatea de peron de îmbarcare, la fel ca în stația Piața Unirii) în stația Teatrul Național (Filarmonica) – sens spre Târgu Cucu. Această modificare ar veni în sprijinul tuturor călătorilor, indiferent de vârstă. De asemenea, utilă ar fi şi prelungirea traseului Dacia – Gară – Piața Unirii – Tg. Cucu  spre zona Dancu. Prin intermediul tramvaielor de mare capacitate achiziționate recent, dar și în perspectiva reabilitării tronsoanelor Pădurii – Tătărași, Doi Băieți – Dancu, se poate asigura un singur traseu direct est-vest prin creșterea vitezei, astfel de trasee fiind specifice orașelor vest-europene. Astfel de modificări trebuie să fie rezultatul unei evoluții firești, în concordanță cu cerințele utiizatorilor finali, călători, mai ales că uneori ideile din birouri nu se potrivesc cu cele din practică. Desigur, pe parcurs, va fi nevoie de o regândire a transportului la nivel local,  obiectiv inclus și în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, dar aceasta trebuie să țină cont de specificul și profilul sociologic.

 

Un articol de Cosmin Sandu

Comments

comments

Categoria: iasul istoric,RATP





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*