Istoria transportului ieșean (V): Realizări și provocări

Publicat de Curierul de Iasi la data de 29/03/2018

Aniversarea, în 2008, a 110 ani de transport public, găsea Iașul în fața primelor lucrări de anvergură la calea de rulare a tramvaielor. Reabilitarea a peste 16 km de linie de tramvaie a adus premisele sublinierii rolului transportului electric în viața cetății. Deși lucrări dificile și cu suspendări și modificiări de trasee pe perioada șantierelor, tramvaiele au revenit, luând în primire noile șine pe care se poate circula cu viteze comparabile celor din vestul Europei.

 

În anii ce au urmat contractului desfășurat printr-un credit BERD (2009-2010), a venit rândul fondurilor europene să-și aducă aportul la îmbunătățirea infrastructurii electrice de transport ieșeane prin reabilitarea a aproape 80% din totalul liniilor de tramvai. În această etapă, 2011-2015, un moment esențial îl reprezintă reabilitarea și redeschiderea circulației pe tronsonul Podu Roș – Nicolina (circulația fiind reluată după 18 ani de la suspendarea transportului cu tramvaiele în zona de sud a orașului). Prin proiectul “Dezvoltare rețea rutieră in zona culturală, istorică și turistică a municipiului Iași”, în perioada 2011-2012 a fost reabilitată linia de tramvai între Triumf și Rond Agronomie.

Iași – model de buna practică în transportul public?

Anul 2011 marca de asemenea și începerea lucrărilor de reintroducere a tramvaiului în zona Palat – Anastasie Panu. Ca un scurt remember, în 2007, ca urmare a avansării lucrărilor la pasajul pietonal de la Hala Centrală (ce avea să fie denumit Sfânta Vineri, în cinstea vechii străzi cu același nume), tramvaiele aveau să fie deviate pentru 5 ani pe ruta Tudor Vladimirescu – Tătărași – Copou. Linia avea să fie acoperită pe termen nedeterminat cu un strat de asfalt sperând la vremuri mai bune. Odată ce lucrările de hidroizolație a pasajului au fost finalizate, reabilitarea liniei a început, după reabilitare linia beneficiind, ca și în restul tronsoanelor, de un sistem modern prin care vibrațiile au fost reduse, mai ales că linia trece pe lângă un monument istoric important, biserica Sfântul Nicolae Domnesc.

Din păcate, după redeschiderea transportului cu tramvaiele, mașinile continuă să circule pe linia de tramvai între Palat și ieșirea în bulevardul Anastasie Panu deși au fost eliminate obstacolele din trafic (piatra cubică și semafoarele de la intersecția cu actualul pietonal Ștefan cel Mare).

Al doilea proiect important pentru urbe a fost reabilitarea Șoselei Nicolina, împreună cu linia de tramvai Podu Roș – Tehnopolis. Această refacere poate conduce la premisele implementării unor soluții de bună practică (priorități pentru mijloacele de transport, așa numitul culoar verde) astfel încât după observarea beneficiilor tot mai mulți șoferi să renunțe la mașina proprie în favoarea transportului public.

Prioritizarea în trafic a mijloacelor de transport

 

Având în vedere faptul că revoluția în transportul public ieșean este în plină desfășurare, municipalitatea punând în dezbatere publică o nouă viziune tarifară – biletul cu durata de 120 de minute (în prezent aflându-se în procedură de licitație achiziția a 210 validatoare care vor fi montate în toate tramvaiele pentru a elimina problemele cu vechile perforatoare dar și pentru a putea contoriza cele 120 de minute valabile din momentul validări) și abonamentul unic- consider că în paralel ar trebui implementate și măsuri vizând prioritatea mijloacelor de transport pentru ca în acea durată cetățenii să poată ajunge cât mai rapid acolo unde au nevoie, cu maxim o transbordare, principiul transbordării fiind unul des întâlnit în străinătate. Dar despre alte măsuri care pot îmbunătăți transportul ieșean pe viitor, în episodul următor.

Un articol de Cosmin Sandu

Comments

comments

Categoria: iasul istoric,RATP





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*