Istoria transportului ieșean (IV): ”Noi în anul 2000…” – Perioada investiţiilor în regie proprie

Publicat de Curierul de Iasi la data de 22/03/2018

Întrucât pe unele tronsoane calea de rulare nu mai fusese schimbată din anii ‘70-‘80, între 1998 și 2000 s-au executat lucrări de refacere pe tronsoanele Strada Palat – Podu Roș, Fundație – Triumf, Doi Băieți – Dancu. Piața Unirii – Arcu.

 

Având în vedere faptul că tehnologia nu era atât de avansată, iar fondurile erau minime în acest domeniu, lucrările s-au făcut utilizând ”know how-ul” acelor ani, fiind folosite fundații de slabă calitate, uneori chiar lipsind, (a se vedea tronsonul Triumf – Agronomie, care abia în etapa 2011-2012 a beneficiat de o reabilitare corespunzătoare).

Una caldă, alta rece

 

Sfârșitul anului 2002 venea pentru transportul local cu mai multe vești: se introducea ultimul traseu de troleibuz, numărul 41, prin extinderea rețelei între Hotelul Europa și C.U.G. – o excelentă realizare a inginerilor ieșeni fiind utilizarea în comun a firului de contact tramvaie-troleibuze pe porțiunea dintre biserica Sfântul Nicolae Domnesc și ieșirea în bulevardul Anastasie Panu, astfel simplificându-se conectarea la rețea.

 

 

Ca urmare a unor discuții legate de proprietatea asupra rondului din Tătărași Sud, RATEC este nevoită să introducă traseele-inel 1 și 13 (Copou – Podu Roș – Tătărași – Copou), modificate în decursul timpului (2007-2012) ca urmare a lucrărilor de la Hala Centrală. În aceeași perioadă s-a luat decizia de a împărți RATC în două entități Regia Autonomă de Transport Electric în Comun (RATEC) – care se va ocupa, așa cum îi spunea și numele, de transportul cu tramvaiele și troleibuzele și S.C. Autobuzul S.A. care primea în administrare parcul auto (format din autobuze Rocar, Ikarus și Saviem).  Întrucât, în afară de autobuzele Saviem, parcul auto era unul învechit iar călătorii preferau microbuzele particulare, s-a luat decizia închirierii a 50 de microbuze IVECO de către S.C. Autobuzul pentru a opera pe traseele deservite.

Colaborarea româno-elvețiană pentru îmbunătățirea transportului

În anul 2003 se semnează împreună cu Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice (SECO) din cadrul Guvernului Confederaţiei Elvetiene, un protocol de colaborare prin care Guvernul elvețian a convenit să acorde asistență financiară nerambursabilă în valoare de 1.780.000 de franci elvețieni pentru donarea a 13 tramvaie care au circulat în Berna (9 garnituri vagon motor+remorcă și 4 vagoane dublu articulate), pentru furnizarea de piese de schimb şi utilaje pentru operarea, întreținerea și reparațiile capitale ale tramvaielor și pentru acordarea de consultanță tehnică pentru exploatarea și întreținerea tramvaielor. Contractul inițial prevedea ca dată de încheiere a proiectului 30 septembrie 2005, însă durata colaborării a fost prelungită în anii urmatori. Au fost semnate trei amendamente, iar finalizarea proiectului a fost stabilită pentru data de 31 decembrie 2010.

 

O nouă viziune în transport: Unde-s doi, puterea crește

Odată cu schimbarea de la vârful primăriei, transportul a reintrat pe ordinea de zi a priorităților, astfel că s-a pus în discuție revenirea la un singur operator de transport, iar primul pas a fost achiziția unui număr de 50 autobuze noi pentru noua Regie Autonomă de Transport Public (RATP) Iași.

În luna martie 2006, ca urmare a sosirii ultimelor autobuze noi, au fost retrase de pe trasee troleibuzele. Lucrările de refacere a liniilor din zona Dacia (Zimbru – Columnei – Rond Dacia) se vor desfășura pe parcursul anilor 2005-2006. Deoarece RATP avea la momentul 2006 în exploatare doar 50 de autobuze și 50 de microbuze, acestea din urmă rezultat al reunirii transportului auto, dar și ca urmare a deciziei ferme de restrânge, dar mai ales a pune sub reguli stricte, transportul cu maxi-taxi, s-a luat hotărârea de asociere cu o altă firmă pentru a asigura traseele rămase în urma restructurării fostelor trasee maxi-taxi. Astfel, la licitația organizată în 2006 s-a prezentat S.C. Unistil S.R.L. Bârlad care a licitat pentru 6 trasee (autobuze și microbuze) aducând 30 de auobuze și aproximativ 20 de microbuze. În aceeași perioadă au fost demarate discuțiile pentru contractarea unui credit BERD în vederea reabilitării liniilor de tramvai pe aproximativ 17 kilometri.

Un articol de Cosmin Sandu

Comments

comments

Categoria: iasul istoric,RATP





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*