Istoria transportului ieșean (III): la vremuri noi – oameni noi și soluții de îmbunătățire

Publicat de Curierul de Iasi la data de 15/03/2018

Evenimentele din decembrie 1989 şi-au pus amprenta şi asupra transportului local ieşean, astfel că prin decizia Prefecturii din decembrie 1990 se înființează noua Regie Autonomă de Transport Public Iași (RATC), care se va ocupa de transportul local din municipiu și comunele învecinate.

Noua structură era condusă de un director, în persoana inginerului Cuza Constantin, alături de un consiliu de administrație. Totuși, situația parcului de tramvaie și autobuze nu era roz, lipsurile din anii ‘80 fiind încă resimțite: tramvaiele ITB care acum aveau aproximativ 30 de ani, alături de tramvaiele Tatra intens utilizate timp de 10 ani – toate acestea își puneau amprenta asupra capacității de transport și cum nici tramvaiele de producție autohtonă, Timiș, nu dădeau randament, călătorii aveau pe bună dreptate nemulțumiri. O variantă de îmbunătățire a fost refacerea în regie proprie pentru un număr de 15 tramvaie ITB.

Tramvaie V2A şi autobuzele Ikarus

În 1992 s-a luat decizia de a achiziționa de la URAC București un număr de 20 de tramvaie V2A. După sosirea primului exemplar, ce avea să primească numărul de parc 350, din cauza costurilor ridicate, s-a luat decizia achiziționării unor tramvaie V2A și V3A din Cluj și Oradea care să fie modernizate, scurtate (V3A) și adaptate pentru ecartamentul metric ieșean. Toate aceste lucrări s-au făcut la Atelierele Nicolina, coordonați fiind de către inginerul Dorian Geba. În perioada 1992-1997 s-a lucrat la modernizarea și punerea în circulație a 25 de astfel de tramvaie, redenumite V2A-M (Nicolina). Pentru refacerea parcului de autobuze, în 1991, s-a luat decizia achiziției de autobuze IKARUS din Germania, astfel că s-au achiziționat un număr de aproximativ 30 de autobuze simple și articulate care au fost introduse pe trasee.

Saviem, mon amour

În anul 1995 se vor achiziționa de la Paris un număr de 50 de autobuze Saviem, extrem de apreciate de călătorii ieșeni, chiar și acum peste ani amintindu-și de ele.

În februarie 1997, conducerea este schimbată fiind numit juristul Petru Gârlea. Pentru îmbunătățirea parcului de tramvaie va începe un proces de achiziție de unități rulate (second-hand) din Germania care vor aduce o îmbunătățire considerabilă față de situația existentă la acel moment. Cum un rău nu vine singur, o serie de incidente cauzate de tramvaiele Timiș deschid ușa către transportul privat, care timp de mai mulți ani va fi punctul nevralgic  pentru o zonă importantă: C.U.G. – Podu Roș. Pentru sărbătorirea centenarului din 1998, o echipă excepțională formată în jurul inginerului Geba, a reușit refacerea a două tramvaie ”de epocă” (un tramvai călători și un tramvai-măturătoare) precum și a unuia de tip ITB.

Un articol de Cosmin Sandu

Comments

comments

Categoria: iasul istoric,RATP





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*