Istoria transportului în comun ieşean (II)

Publicat de Curierul de Iasi la data de 08/03/2018

Continuând periplul în istoria transportului ieșean, un moment important este perioada 1929-1939, când grație a doi ingineri de geniu, Huhulea și Dorogan, un număr de 14 vagoane dintre cele construite în 1900 au trecut printr-o serie de modernizări pentru a spori confortul și performanțele tramvaielor (închiderea cabinelor și dotarea cu motoare mai puternice).

Ultimele tramvaie ”Dorogan” aveau să circule pe străzile Iașilor până la începutul anilor ‘70, acest tip de tramvai rămânând în conștiința călătorilor drept ”Tramvaiul de Sărărie”.  Anii ‘40 surprind transportul ieșean cu un efectiv de peste 40 de tramvaie. Bombardamentele din cel de-al II -lea Război Mondial au afectat și rețeaua de transport ieșeană, printre cele mai mari pagube fiind distrugerea podului peste Bahlui (Podu Roș) și avarierea mai multor tramvaie care nu au putut fi folosite (aproape o treime neputând fi uttilizate). Abia la sfârșitul anilor ‘40 situația a revenit la normal (reconstruirea podului și repararea parcului de tramvaie). În 1954 se reînființează transportul cu autobuzele, urmat în 1956 de introducerea sistemului de transport cu taximetrele.

Legături de transport cu noile cartiere

La 1 mai 1959 se introduc în circulație primele 5 tramvaie-motor și remorci de tip ITB, în totat până în 1969 fiind livrate 51 de vagoane motor și 61 de remorci, care aveau să fie folosite intens pe toată perioada anilor ‘70 – ‘80, inclusiv în formatul cu două remorci, pentru a face față transportului din Zona Industrială a orașului, aflată în plină dezvoltare. În anul 1958 a fost realizată noua variantă de circulație pentru linia pe strada Pădurii, înlăturându-se încă un punct dificil de abordat pentru tramvaie (în cei 58 de existență producându-se în acea zonă o serie de incidente). În 1962-1967, ca urmare a lucrărilor de transformare a Pieții Unirii, traseele de tramvai se modifică astfel că legăturile cu mahalalele, devenite acum cartiere, Nicolina, Păcurari și Socola, sunt ajustate în consecință. În 1967 se dă în folosință linia directă de pe strada Banu, rezolvându-se problema curbei de la Fundație.

Extinderea transportului spre zona industrială

În perioada 1969-1970 vor fi eliminate și traseele de tramvai spre Nicolina și Socola, anii ‘70 dând startul la axarea pe transportul muncitorilor spre și dinspre obiectivele industriale, în 1970 fiind dată în circulație linia de pe bulevardul Țuţora, până la Baza 3. La începutul anilor ‘70, transportul era asigurat de peste 120 de tramvaie, respectiv 200 de autobuze (25 de trasee). În 1978 sunt livrate 40 de tramvaie Tatra T4R construite la fabrica CKD din Cehoslovacia. Livrarea a fost precedată de o serie de lucrări majore cum ar fi: construirea unei noi hale pentru depou, reparații capitale la liniile din oraș pe unde aveau să circule noile tramvaie. Tramvaie moderne pentru perioada respectivă, acestea erau dotate cu sisteme de încălzire și motoare economice, tramvaiele fiind folosite și în variantă de cuplu. În anul 1981 au fost achiziționate încă 30 de tramvaie Tatra, Cu această ocazie aveau să fie retrase o parte din vechile tramvaie ITB de pe traseele ”de centru”. Ca urmare a deciziilor politico-financiare care interziceau importurile (fie și din țările blocului comunist), o achiziție de încă 50 de tramvaie Tatra a fost stopată, impunându-se achizția din plan intern, tramvaiele Timiș, construite în orașul de pe Bega.

Autobuzele cu gaz metan, soluţie la criza petrolului

La sfârșitul anilor ‘70 din cauza crizei petrolului, s-a luat hotărârea de a dota autobuzele cu instalații de gaz metan, iar în 1985 a fost introdus în municipiu transportul cu troleibuzele. În 1981-1989 principalele investiții în transportul cu tramvaiele le-au reprezentat extinderea liniilor spre zona Canta, spre Dancu și Tudor Vladimirescu dar și deschiderea traseului spre nou construitul Combinat de Utilaj Greu. Astfel se încheia încă o etapă din istoria transportului ieșean, iar nume precum Mircea Volanschi, Petru Nazarenco, A.Negulescu, Gh. Cambose, Ioan Urdaru au marcat această perioadă de 60 de ani.

Trasee active în 1960

În 1960 erau active un număr de 10 trasee de autobuz, după cum urmează:
1. Nicolina – Fabrica chimică

  1. Rampa Nicolina – Tg. Nicolina
  2. Palat – Bucium
  3. Piața Unirii – Fabrica de ulei
  4. Copou – Breazu
  5. Teatrul Național – Ciric
  6. Piața Unirii – Miroslava
  7. Piața Unirii – Fabrica de confecții
  8. Piața Unirii – Aeroport
  9. Piața Gh. Dimitrov – Vînători

Un articol de Cosmin Sandu

Comments

comments

Categoria: iasul istoric,RATP





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*