[Interviu] Gheorghe Nichita: „Iaşul este o capitală regională”

Publicat de Curierul de Iasi la data de 11/01/2013

2013 va fi, cu siguranţă, un an plin de provocări. Pentru Gheorghe Nichita, primarul Iaşului, lucrurile sunt clare. Şeful oraşului vrea ca în acest an să se finalizeze lucrările de investiţie de la complexul de agrement Ciric şi de la pasajul subteran din Fundaţie, două dintre cele mai importante proiecte cu finanţare europeană. În acelaşi timp, tot anul acesta, demarează un alt proiect capital pentru oraş: refacerea şoselei, a liniei de tramvai şi a trotuarelor dintre Podu Roş şi CUG. O altă temă cu implicaţii uriaşe pe termen lung este reorganizarea administrativ teritorială a României. „Iaşul este o capitală regională”, a spus Nichita.

Suntem la începutul unui an de la care ieşenii au mari aşteptări, mai ales după ce, într-o proporţie covârşitoare, şi-au manifestat dorinţa ca dumneavoastră să fiţi primarul oraşului pentru al treilea mandat consecutiv. Care vor fi priorităţile dumneavoastră în plan administrativ în acest nou an?

Anul 2013 aduce o serie de provocări pentru ieşeni. Va fi anul finalizării unor ample proiecte de infrastructură, dar şi perioada în care vom demara noi lucrări de anvergură, spre exemplu cele aferente Axei Sud. Unul dintre obiectivele importante ale administraţiei locale din 2013 îl constituie identificarea şi atragerea de resurse financiare pentru reabilitarea termică a blocurilor. Tot în acest an vom finaliza lucrările de la Complexul Turistic Ciric, iar în toamnă ţin neapărat să dăm în folosinţă pasajul rutier de la Piaţa Eminescu. Anul acesta vom pregăti un set de proiecte ce vor fi finanţate prin intermediul bugetului Uniunii Europene alocat perioadei 2014 – 2020. De asemenea, vom găsi surse de finanţare pentru construirea de noi locuinţe şi pentru implementarea programului de modernizare a distribuţiei energiei termice şi a serviciului de furnizare a agentului termic aparţinând Dalkia Termo SA. Un alt obiectiv major al anului 2013 şi la a cărei realizare ţin foarte mult îl reprezintă găsirea unei soluţii de redresare a transportului public.

Cum vedeţi poziţionarea Iaşului în perspectiva reorganizării administrative a României, proces care va conduce la apariţia regiunilor?

Fiind primarul celui mai important oraş al provinciei sunt atent la politica regională şi naţională. Iaşul are o misiune foarte importantă pentru că, din toate punctele de vedere, este o capitală regională, are o istorie de mare anvergură în plan cultural, educaţional, spiritual, academic, administrativ, are proiecte care pot să fie dezvoltate în viitor, nu doar pentru binele său, ci pentru binele întregii regiuni. Cred că în această etapă trebuie să facem apel la unitate, la înţelepciune, pentru a putea ca acest proiect al regionalizării să se bucure de succes. Regionalizarea poate constitui o soluţie de dezvoltare economică a zonelor rămase în urmă. Din acest punct de vedere, racordarea la instituţiile care se ocupă cu alocarea de fonduri europene, coroborată cu identificarea şi implementarea acelor proiecte necesare comunităţii, devin obiective esenţiale. Pentru acest lucru avem nevoie de un consens al responsabililor judeţelor din zona noastră, astfel încât să folosim potenţialul pe care îl are regiunea Moldovei. Este nevoie de curaj, viziune, profesionalism pentru a îndrăzni mai mult şi pentru a scăpa de complexele de inferioritate care ne ţin în urmă.

Rolul Iaşului în Unirea Principatelor Române a fost unul esenţial. În contextul noilor realităţi, ce semnificaţie acordaţi zilei de 24 ianuarie?

Ziua de 24 ianuarie este un eveniment care ne poate da dreptul la reflecţie şi care ne oferă ocazia de a cuantifica cât bine a făcut Iaşul naţiunii române şi cât de mult a contat unitatea şi înţelepciunea marilor personalităţi ale acelor vremuri. Atunci s-a creat o Românie, astăzi trebuie să ne gândim la bunăstarea fiecărei regiuni şi a întregii Românii. Contextul actual este al unei Europe în care unii au de toate, iar alţii sunt foarte săraci. Este important să menţinem un nivel de trai normal pentru toţi europenii.

Avem exemple, avem modele de reuşită în Europa, nu trebuie să inventăm roata, ci trebuie să adaptăm cerinţele europene la condiţiile noastre pentru ca proiectul să fie o reuşită imediată.

Anul 2012 a fost anul victoriei USL în alegerile locale şi generale. Prin prisma funcţiei de vicepreşedinte al PSD, cum vedeţi efectele noii guvernări asupra Iaşului?

Sper să pot ajuta cu experienţa mea administrativă pentru ca această guvernare a USL să fie una eficientă, normală şi una care să creeze premisele dezvoltării economice, cu efect şi în plan local. Îmi doresc ca proiectul politic al USL, votat masiv de cetăţeni, să rămână în conştiinţa noastră, pentru a putea într-adevăr face paşii importanţi aşteptaţi de populaţie şi pentru a putea menţine speranţa într-o dezvoltare generală a societăţii româneşti.

…………………

20 milioane de euro pentru Podu Roş – CUG

Unul din proiectele majore care vor fi implementate în anul 2013 de Primăria ieşeană îl constituie „Dezvoltarea şi reabilitarea arterei funcţionale Sud”. Proiectul are o valoare de 87.680.000 lei şi constă în reabilitarea a 8,2 km cale de rulare tramvai de pe traseul Podu Roş – CUG,  reabilitarea a 5,7 km infrastructură rutieră stradală şi a pasajului suprateran Nicolina. Pe lângă acestea vor fi refăcute trotuarele, vor fi amenajate trasee pentru introducerea cablurilor de date şi curenţi slabi, care în prezent atârnă pe stâlpi, cu cămine de vizitare din 50 m în 50 m. Vor fi amenajate piste pentru biciclete, pe fiecare sens de circulaţie, piste ce vor fi amplasate între trotuar şi partea carosabilă.

………………….

Ciricul şi pasajul subteran, gata anul acesta

Complexul turistic Ciric şi pasajul subteran din Piaţa Eminescu reprezintă proiectele de infrastructură care vor fi finalizate în anul 2013. Lucrările de modernizare ale bazei de agrement de la Ciric au făcut obiectul unui proiect finanţat prin Programul Operaţional Regional Axa 5, în valoare totală de 46.624.000 lei.

Pasajul din Piaţa Eminescu face parte din proiectul „Dezvoltarea axei de transport Est – Vest”, care vizează modernizarea infrastructurii rutiere, pietonale şi refacerea spaţiilor verzi de pe străzile Păcurari, Piaţa Mihai Eminescu, Bulevardul Independenţei – Elena Doamna. Valoarea proiectului este de peste 90 de milioane de lei.

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*