Iașul, timp de o lună, capitală a acuarelei

Publicat de Curierul de Iasi la data de 26/07/2018

Privilegiul Iașului de a găzdui la Galeriile Municipale, Pasaj Hala Centrală, o expoziție de pictură în tehnica acuarelei, vernisată marți 10 iulie în prezența Primarului Municipiului, Mihai Chirica, și a unui numeros public-constant iubitor de artă,  nu este un eveniment întâmplător. Orașul se considera îndreptățit pentru găzduirea unui eveniment de această talie, în primul rând pentru că, în școala de pictură a capitalei Moldovei au trăit și s-au format generații de artiști și profesori cu mare pasiune pentru această artă a culorilor de apă ca  N.N. Tonitza, Th. Pallady,  Șt. Hotnog. A. Podoleanu, C. Radinschi și mulți ații. Influențați au fost Ștefan Luchian, Iulia Hălăucescu etc.

Pe de altă parte , custodele Galeriei,  pictorul acuarelist Eugen Mircea a organizat în detaliu evenimentul la care au participat acuareliști cunoscuți atât din țară, cât și din Republica Moldova, ca: Grigore Carată, jud. Tulcea, Lucia Juncu, stabilită în Rmânia , dar originară din Rep. Moldova,  Corina Perianu București, Adrian Podoleanu și C-tin Radinschi, foști profesori la  Iași, Arcadie  Răileanu- Piatra Neamț, Eugen Mircea -Iași, Cicerone Ciobanu – Isaccea, jud Tulcea, Anatolie Gherasimov – Chișinău, Eugen Macinic – Jud. Alba, Adriana Micu- Iași.

Pictorii participanți la salon  s-au remarcat prin accente personale foarte diferite în construrea imaginii artistice. Pe când Arcadie Răileanu construiește o portretistică cu nuanțe cromatice motivate psihic cu influențe geometrce, Eugen Mircea redă efecte de lumină, nuanțele florilor și teluricului, dar și elemente de stranietate florală într-o finețe sui generis. Grigore Carata și colegul său Cicerone Ciobanu, venind din “Împărăția apelor”, redau prin crețurile valurilor străluciri în mișcare şi efecte de transparență, Cicerone Ciobanu cu elemente grafice împletite cu sfumato conturează volume in evaporație abia perceptibile pe fondul apei  instabile. Grafismul Luciei Juncu  conduce la concluzia că este complementar acuarelei. Efectele de atmosferă  întegrate spațiului  continuă cu o finețe feminină la  Corina Perianu în Natură statică și Curte interioară. Eugen Macinic face un fel de adagio prin Floarea soarelui și Trandafiri la tematica  lui Eugen Mircea, combinate în finețea imaterială provocată de Adrian Podoleanu și Constantin Radinschi pentru a atinge,  parcă, starea de levitaţie, continuată de  Adriana Micu cu efectul ploii care “sfâșie” spațiul artistic delimitat de ramă și margini. Publicul iubitor de artă va observa în expoziție frumusețea  tehnicii acuarelei, într-o acțiune diversificată pe trăiri artistice personalizate, atât în natură cât și în fenomenologia socialului !

Mihai Păstrăguș – critic de artă

Comments

comments

Categoria: cultura si culte





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*