Iaşi – Cracovia, parteneriat pentru viitor

Publicat de Curierul de Iasi la data de 22/02/2018

În urma întrevederilor avute în Polonia la sfârşitul lunii ianuarie 2018, primarul Iaşului, Mihai Chirica, a evidenţiat şi intenţia concretizării unei înfrăţiri între cele oraşe.

Începutul anului 2018 se remarcă printr-o serie de evenimente majore în viaţa cetăţii alături de momentul Centenar. În domeniul transportului public, cele două puncte centrale sunt finalizarea livrării celor 88 de autobuze noi care se alătură celor 12 achiziţionate în 2016 – cea mai mare achziţie de mijloace de transport noi din istoria oraşului – şi împlinirea a 120 de ani de la semnarea actului de naştere a transportului public ieşean. Am decis să fac o prezentare a Cracoviei din perspectiva transportului public – coloana vertebrală pentru un oraş modern.

În Cracovia circulă un total de 413 tramvaie (35% fiind dotate cu aer condiţionat) şi 567 autobuze (atât diesel cât şi electrice). Mijloacele de transport din Cracovia sunt vopsite într-o schemă unică de culori (albastru-alb), fapt ce duce la o individualizare a oraşului, dar şi la o scădere a costurilor de mentenanţă în decursul anilor prin folosirea  unei palete restrânse de culori. Tramvaiele sunt de mai multe tipuri, variind de la modele din anii ‘70  (de construcţie poloneză), modele de tramvaie rulate, achiziţionate din oraşe germane (fabricate în anii ‘80 – ‘90) pentru a înlocui unităţi mai vechi) dar şi mijloace de transport noi, cumpărate în decursul anilor 2000.  Dintre acestea, un model aparte îl reprezintă  ”Krakowiak”, produs de firma Pesa, fiind cel mai lung tramvai din Polonia (43 de metri) şi care poate transporta un număr de 300 călători. În anii ’70, administraţia Cracoviei a abandonat planurile de introducere a metroului, optându-se pentru sistemul de ”metrou-uşor”.

Luând exemplul oraşelor poloneze, dar utilizând şi potenţialul industriei I.T., Iaşul poate deveni un model de bună practică atât în dezvoltare urbană, cât şi în transportul public.

Cosmin Sandu

 

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*