Florinel Ioan Chiş: “Nu poţi construi o carieră de succes fără a aloca timpul necesar şi efortul pentru asta”

Publicat de Curierul de Iasi la data de 28/09/2017

Lucrează de peste 15 ani în domeniul comerţului online. În 2014, a fondat o companie la Londra primind 340.000 de dolari pentru un start-up de succes. Tot la Londra a lucrat pentru Warner Music Group, dar şi clienţi din topul Fortune 500. După o experienţă bogată în care a dezvoltat proiecte de comerţ electronic, creând printre altele platformele electronice pentru Altex şi Dedeman, Florinel Ioan Chiş a devenit Director executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO) din care fac parte branduri puternice precum eMag, F64 sau Romstal. Acum, Florinel Ioan Chiş se implică activ în proiectele implementate de filiala Iaşi a Junior Chamber International, dar şi în alte iniţiative care au rolul de a dezvolta mediul local de afaceri.

 

  • Sunteţi co-fondator al companiei londoneze Elastera, firmă care a primit în 2014 o primă finanţare în valoare de 350.000 de dolari din partea unui grup de investitori privaţi. Un start-up de succes, care v-a deschis porţile unei bogate şi rapide cariere în domeniul comerţului electronic. Cum aţi ajuns la Londra, ce v-a motivat să plecaţi acolo? Care au fost, pe scurt, etapele creării acestui start-up?

 

Am ajuns la Londra în urma unor decizii în plan personal. În România deţineam o companie care a ajuns în timp scurt să lucreze cu marii retaileri de top, pentru partea de e-commerce, având deja 10 ani de experienţă. Dar, timpul petrecut la birou, mai ales  pentru un start-up care ajunge la 20 de oameni în mai puţin de un an, e semnificativ, aşa că în contextul personal, pentru o viaţă de familie echilibrată, am ales o altă ţară. Prima opţiune ar fi fost o ţară mai însorită şi cu plajă, dar economia Franţei sau a Spaniei nu era grozavă, iar în Gibraltar opţiunile erau doar în zona de gambling.

Dupa 1 an la Londra, m-am remarcat în comunitatea de comerţ online de acolo, am fost speaker la câteva evenimente şi apoi am semnat un contract cu Warner Music Group pentru a forma şi conduce o echipă de dezvoltare pentru platforma de e-commerce. Comparativ cu Romania, efortul depus versus rezultate e semnificativ. Cu un program normal de birou, am reuşit să bifez destul de multe lucruri.

În 2013, doi foşti colegi (unul CTO la un retailer pentru care am fost consultant şi celălalt, consultant) mi-au propus să fondăm o companie care să ofere o soluţie pentru o problema întâlnită la toţi retailerii mai mari şi anume partea de hosting, scalabilitate şi gestionarea infrastructurii. Pentru platforma de comerţ online Magento (care deţine cea mai mare cotă de piaţă din lume), e un challange constant pentru retailerii care ajung să ruleze un volum mai mare sau să aibă vârfuri de trafic care să genereze un volum de comenzi semnificativ. După ce am testat serviciile mai multor furnizori, am ajuns la concluzia că putem face asta mult mai bine. Am muncit 8 luni la produs, am semnat primul client şi am reuşit să obţinem finanţarea care să ajute la evoluţia companiei. Au fost 8 luni în care, alături de munca la produs, am fost la zeci de pitchuri cu diverse grupuri de investitori. A fost un challenge să găsim un partener potrivit, în contexul în care doream să cedăm un pachet cât mai mic de acţiuni, să păstrăm controlul şi faptul că nu aveam un produs folosit de 1 client. Experienţa noastră ca echipa, abilitatea dovedită de a livra lucruri au fost factori decisivi în obţinerea investiţiei. A fost o alegere bună, deoarece în perioada urmatoare retaileri care rulau sute de milioane de lire au ales platforma Elastera.

În 2014, tot din motive personale, am ales să mă mut la Iaşi, după ce am terminat şi lansat proiectul de la Warner. În locul meu a rămas un alt român. Din toamna lui 2013, făceam oarecum naveta Londra – Iaşi.

  • V-aţi angajat la o companie de e-commerce încă din clasa a XI – a de liceu, în 2002. Ce v-a determinat să începeţi atât de devreme o carieră în domeniu? Aţi intuit potenţialul de dezvoltare al acestui sector sau a fost şi pasiune la mijloc?

 

Provenind dintr-o familie foarte modestă, am căutat opţiuni de a mă descurca mai bine singur, folosind abilităţile pe care le aveam. A apărut o oportunitate şi m-am descurcat bine. Clasa a XII-a pentru mine a fost job part time şi şcoală. Pentru examenul de Bacalaureat am luat 3 luni pauză de la job. Mi-a plăcut să creez un software folosit de oameni, mi-a plăcut să automatizez lucruri care durau mult şi însemnau multă muncă manuală. Consider că acestea au fost un diferenţiator şi compania pentru care am început să lucrez este cel mai mare retailer online din România. Comerţul online mai repede m-a ales pe mine şi, după ce am început, mi-a plăcut. Îmi doream să învăţ lucruri noi, erau clar mult mai interesante decât ce se întâmpla la şcoală sau facultate, şi am depus tot efortul pentru a evolua. Deci, a fost multă muncă şi pasiune.

 

 

  • Sunteţi director executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), după o experienţă fabuloasă în care aţi dezvoltat proiecte de comerţ electronic pentru branduri puternice, precum eMag, Altex sau Dedeman. Am observat că sunteţi optimist în privinţa dezvoltării comerţului online în România deşi, aşa cum spuneaţi într-un interviu, suntem încă mult în urma unor ţări precum Anglia, de exemplu. Care ar fi explicaţia reticenţei românilor pentru acest gen de comerţ? Şi care credeţi că sunt avantajele, dar şi riscurile consumatorului care apelează la serviciile unui magazin online?

 

Având în vedere că am revenit în ţară, am considerat că există oportunitatea de a folosi experienţa acumulată pentru binele industriei, pentru a ajuta la creşterea şi dezvoltarea comerţului online, dintr-o postură mai puţin comercială şi mai degrabă cu o utilitate publică. Astfel ARMO a fost o alegere firească.

Rezultatele din 2016, de exemplu, sunt o confirmare a încrederii în creşterea comerţului online. România a înregistrat cea mai mare creştere din UE, de 38%, depăşind 2 miliarde de EUR în comenzi online. Factorii care au contribuit la această creştere au fost: scăderea cotei TVA şi creşterea salariilor; totuşi pe fondul unei creşteri a consumului de 20%, comerţul online a crescut dublu, lucru care indică încrederea crescută a consumatorilor în comerţul online. Comerţul online în România oferă posibilitatea de a economisi timp şi bani. Din faţa unui dispozitiv conectat la internet (telefon, tabletă, laptop, desktop) ai acces la milioane de produse, la preţuri mai bune, oferite în mod transparent. În 2017, păstrăm acelaşi trend crescător, estimarea noastră fiind de peste 2.5 miliarde EUR pentru acest an. Black Friday e principalul eveniment pentru comerţul online din România.

Ca să privim comerţul online din România, într-un context mai potrivit, ar fi să ne uităm la factorii care pot contribui la un procent semnificativ mai mare. Ca să cumperi online ai nevoie de un dispozitiv conectat la internet şi abilităţile de a-l folosi. România se află în coada clasamentului conform raportului DESI (Digital Economy and Society Index) la accesul la internet, la informatizarea IMM-urilor, la procentul de companii care fac comerţ online, la comerţ online cross-border, la capitolul de abilităţi de la folosi tehnologia. Deşi avem un nucleu de specialişti IT bine pregătiţi şi România se poate lăuda cu acest aspect, ca procent din populaţie, stăm mai slab decât alte ţări. Procentul populaţiei din România care deţin abilităţi de bază în a folosi tehnologia este mult mai mic decât în alte ţări. Acestea sunt capitole la care putem lucra, astfel încât comerţul online din România să se poată dubla până în 2020.

Comerţul online este cea mai sigură variantă de comerţ şi cea care oferă cele mai multe drepturi consumatorilor. De exemplu, există garanţia dreptului de retur în 14 zile, fără specificarea unui motiv, iar magazinele online cunoscute vin cu beneficii suplimentare prin care oferă 30 zile pentru retur. Clienţii care aleg să cumpere online pot găsi preţuri mai bune, oferite în mod transparent şi online pot să compare acest lucru, economisesc timp, având acces la o gamă largă de produse, fără a se deplasa în magazine.

 

  • Deşi aveaţi deja un portofoliu de afaceri bine consolidate la Londra, aţi decis să vă întoarceţi în România. Sunteţi maramureşean, dar aţi ales Iaşul pentru activităţile dumneavoastră, cum ar fi cele desfăşurate la Junior Chamber, organizaţie care încurajează iniţiativele antreprenoriale. Cum vedeţi Iaşul din această perspectivă? Credeţi că oraşul are un bun potenţial pentru apariţia unor idei de afaceri, dar, mai ales, poate oferi condiţiile prielnice pentru implementarea lor?

 

Am ajuns în Iaşi forţat de împrejurări, în urma unor decizii în plan personal. Există lucruri mai de preţ decât un business evaluat la N milioane sau un salariu de 6 cifre pe an. Acum, legat de evaluarea unei companii, e important să înţelegem contextul lucrurilor, faptul că, în urma unor decizii, câştigi unele lucruri, pierzi altele, evaluarea unei companii e a companiei, nu a celor care deţin shares, în urma unor investiţii, shareholderii îşi diluează participaţia, iar în urma unor clauze din contractul de investiţie, când iei o decizie, există consecinţe.

Sunt născut în Baia Mare, iar de la 13 ani am continuat şcoala în Bucureşti.

Ajuns în Iaşi, am dorit să mă implic în iniţiative care să contribuie la comunitate, iar acţiunile JCI s-au potrivit în acest sens şi acolo unde a fost posibil să ajut, m-am implicat.

Iaşul m-a surprins din mai multe motive, unul a fost piaţa imobiliară. Oferta pentru blocuri noi, la un anumit standard, e limitată. Cererea e mai mare, ca urmare preţurile sunt sus.

Există zona Palas, care e oarecum din altă poveste faţă de restul oraşului, unde e un pol al companiilor de outsourcing.

Consider că Iaşul oferă încă un pool de resurse cu abilităţi pentru firmele care fac outsourcing şi deja de ceva vreme există o serie de iniţiative pentru cercetare şi dezvoltare de produs (nu doar outsourcing).

Resursele umane sunt un asset al Iaşului, aeroportul asigură conexiune bună cu restul lumii, există spaţii de birouri la standarde înalte, deci avem premizele pentru dezvoltarea unor afaceri şi implementarea ideilor. Ce trebuie luat în calcul: de exemplu pentru dezvoltarea unui produs, contează şi piaţa căreia se adresează, iar România nu e prima opţiune în această privinţă, astfel dezvoltarea unui produs poate fi realizată la Iaşi, dar e utilă prezenţa unui birou de sales într-un oraş mare dintr-o ţară mai vestică.

 

 

  • Munciţi de foarte tânăr, de la 18 ani. Sunt convins că timpul petrecut la birou este predominant în agenda zilnică. Ce preferaţi să faceţi în timpul liber? Încercaţi să-l gestionaţi ca pe o afacere sau, pur şi simplu, faceţi exact ceea ce simţiţi în acel moment?

 

„Echilibrul între viaţa personală şi muncă e uşor, dacă nu există munca„. Cred că în viaţa fiecăruia există perioade în care ori munca, ori viaţa personală au nevoie de prioritate. Există perioade mai aglomerate când sunt multe întâlniri sau board meetings la care trebuie să fiu prezent, evenimente, există perioade în care ai un program mai stabil. Timpul liber în perioada asta îl petrec alături de cei dragi, în măsura posibilităţilor, local sau în vacanţe. Îmi place în general apa, prefer marea şi bărcile (velier sau cu motor).

Acum legat de cât se alocă pentru birou şi cât se alocă pentru timp liber, ţine de priorităţile fiecăruia şi de posibilităţi. De exemplu, cred că e imposibil să construieşti o companie de succes, un start-up, fără să sacrifici din timpul liber, din timpul pentru familie. Sunt de părere că nu poţi construi o carieră de succes, nu poţi aduce valoare şi rezultate, fără a aloca timpul necesar şi efortul pentru asta. E de asemenea o decizie, cât timp faci asta şi când spui stop, când tragi linie. In viaţa de familie consider că e imposibil să gestionezi timpul ca o afacere când apar multe situaţii neprevăzute, e dificil de planificat, când nu ai certitudine.

Ţine de fiecare ce priorităţi setează. Eu am făcut alegerile mele, „biografia” arată asta.

Un interviu de Gabriel Andronache

 

Comments

comments

Categoria: interviu

Cuvinte cheie: , ,



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*