EuroArt aduce excelenţa teatrală la Iaşi

Publicat de Curierul de Iasi la data de 20/05/2011

Festivalul naţional de Teatru EuroArt începe duminică la Iaşi într-o manieră nonconformistă, programând un spectacol extraordinar de fachirism, catalige şi monociclu – Afişul festivalului cuprinde piese de teatru care au în distribuţie nume de referinţă ale scenei româneşti, precum Horaţiu Mălăele, Mariana Mihuţ, Ion Caramitru – Biletele s-au pus în vânzare începând cu data de 16 mai.

Săptămână teatrală de excepţie

Începând de duminică, 22 mai, Iaşul se va afla timp de o săptămână sub fericita zodie a teatrului de calitate. Festivalul EuroArt readuce publicul în faţa scenei, programând o serie de spectacole – eveniment. Unanim apreciat de către iubitorii artei teatrale, EuroArt s-a impus de-a lungul timpului în peisajul artistic românesc drept una dintre manifestările culturale cele mai prizate de către public, prilejuind venirea la Iaşi a unor nume importante ale scenei româneşti. Organizat de către Fundaţia Culturală Timpul, cu sprijinul Primăriei Municipiului Iaşi, Universitatea Petre Andrei, Casa de Cultură Mihai Ursachi şi Casa de Cultură a Studenţilor, EuroArt Iaşi este mai mult decât un eveniment de serie într-o agendă culturală naţională. EuroArt este în primul rând o sărbătoare în care actorii şi publicul intră în comuniune. E o stare de graţie, o stare de bine ce a plutit mereu în aerul sălilor de spectacol de la EuroArt. Acest mod special de a apropia arta de sufletul publicului a devenit o caracteristică a festivalului ieşean de teatru şi a fost realizat prin îndeplinirea a două condiţii: mizarea pe comedie ca gen dramaturgic şi accesibilitatea cât mai largă a publicului în sala de teatru prin menţinerea unui preţ scăzut al biletelor. EuroArt este arta vie, o empatie totală între artist şi public. Cea mai mare victorie a palmaresului EuroArt, de la prima sa ediţie până în prezent, o reprezintă ţinerea spectacolelor cu sălile arhipline. Cât timp reuşeşte acest lucru, festivalul trebuie să existe.

Un tur de forţă al actorului Horaţiu Mălăele

Ediţia din acest an oferă un regal teatral gravitând în jurul unuia dintre cei mai talentaţi actori din România: Horaţiu Mălăele. Este poate singurul artist din ultimele decenii care reuşeşte, într-un mod atât de natural, să împace pretenţiile criticii teatrale cu gusturile publicului. În acest moment, Horaţiu Mălăele este actorul cu cel mai mare succes de casă din România, comediile în care joacă sau pe care le regizează devenind, imperturbabil, perle ale genului. În vârstă de 58 de ani, Horaţiu Mălăele a jucat pe scenele Teatrelor Nottara, Odeon, Naţional, Bulandra din capitală, în roluri ca Fadinard din Palăria florentină de Eugene Labiche, Profesorul din Lecţia de Eugen Ionescu, Vanea din Unchiul Vanea de A.P. Cehov, Tartaglia din Regele Cerb de Carlo Gozzi, etc. Din 1982 a regizat spectacole de teatru ca O sărbătoare princiară de Theodor Mazilu, Puricele de Georges Faydeau, Carlo contra Carlo de Paul Ioachim, pentru care a obţinut premiul Festivalului Comediei Romaneşti in 1994, Hotel de Tray Cooney, etc.

Scena ieşeană, onorată de Teatrul “Bulandra”

Această ediţie a EuroArt nu ar fi fost completă fără prezenţa unică a teatrului “Bulandra”, care prezintă spectatorilor ieşeni două personalităţi de seamă ale teatrului românesc: Mariana Mihuţ şi Ion Caramitru. Cei doi vor fi pe scena Casei de Cultură a Studenţilor cu spectacolul Sorry, o tulburătoare poveste de dragoste, o reîntâlnire după 20 de ani, în care speranţa şi deziluziile lasă loc unui dramatism de un discurs consistent, într-o Rusie ce anulează orice speranţă de libertate. Teatrul „Bulandra” reprezintă un reper esenţial pentru arta scenei româneşti, fiind înfiinţat în 1947, în jurul personalităţii remarcabile a doamnei Lucia Sturdza Bulandra. O dată cu sosirea lui Liviu Ciulei, teatrul cunoaşte o perioadă de emancipare artistică şi de resincronizare la spiritul de avangardă al artelor. Este perioada marilor spectacole, realizate de Liviu Ciulei şi Lucian Pintilie, perioadă în care Bulandra devine teatru de elită. Din 1991, “Bulandra” a participat în fiecare an la Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa în Germania, Ungaria, Italia (la Milano, celebrul regizor Giorgio Strehler a apreciat deosebit de elogios spectacolul Poveste de iarnă regizat de Alexandru Darie), Polonia, Grecia, Suedia (la Stockholm, spectacolul Petru în regia Cătălinei Buzoianu a fost elogiat de regizorul Radu Penciulescu), Rusia etc. Seria montărilor importante continuă şi în noul mileniu cu Hamlet în regia lui Liviu Ciulei (2000), Unchiul Vanea (2001) şi Căsătoria (2003) în regia lui Yuriy Kordonskiy, Anatomie. Titus. Căderea Romei (2003) în regia lui Alexandru Darie, Oblomov (2003) în regia lui Alexandru Tocilescu.

“Festivalul Euroart a devenit o tradiţie în calendarul artistic din municipiu şi cel mai important recital de teatru. Aşa cum am obişnuit publicul ieşean, aducem şi în acest an spectacole de valoare la un preţ accesibil. Ediţia 2011 consemnează primul spectacol în aer liber, un spectacol experimental, care depăşeşte graniţele teatrului clasic. Publicul are ocazia în săptămâna 22 – 29 mai să participe la spectacole ale unor  nume mari ale scenei româneşti, ca Horaţiu Mălăele, Ion Caramitru şi Mariana Mihuţ. În acelaşi timp vor fi prezente la Iaşi şi tinere trupe care au impresionat în ultimii ani cum sunt cele de la Teatrul Maria Filotti din Brăila sau Teatrul din Sfântu Gheorghe”, Adi Afteni, directorul Festivalului EuroArt.

Programul festivalului de teatru EuroArt 2011

Duminică, 22 mai, începând cu orele 21:00
Locaţie: B-dul. Ştefan cel Mare, în faţa Primăriei Municipiului Iaşi

Trupa „Famous″ Iaşi – SPECTACOL EXTRAORDINAR DE FACHIRISM, CATALIGE, MONOCICLU www.famousdance.ro de Cezar Lungu
Vestimentaţie: Alexandra Mărgineanu
Distribuţie: 12 personaje din ansamblul trupei de dans şi acrobaţie FAMOUS

Un scenariu conceput la limita dintre real şi fantastic,  dezvăluie ruinele unui regat aflat sub dominaţie suverană. În acest tablou aparent liniştit, mocneşte o ameninţare ce se va naşte din respingerea  vanitoasă a unei posibile idile. Un spectacol stradal ce va începe printr-o paradă şi se va încheia prin triumful uneia din cele două tabere adverse, unde regina şi războinicul, bestia şi uriaşii pe catalige, servitoarele şi Arlechino, vor contura imaginea unui regat înarmat într-o luptă decisivă. Se vor dezgropa “aşii” fiecărui personaj, printr-o multitudine de efecte speciale cum ar fi ploaia de foc, focul multicolor, steaua de foc, bile de foc uriaşe în aer, cercul şi bilele de foc, toate acestea conturând războiul falnic la care vor asista privitorii.

Luni, 23 mai, începând cu orele 19:00

CASA DE CULTURĂ A STUDENŢILOR

Preţ bilet: 20 lei

Biletele se pun în vânzare începând cu data de 16 mai.

Teatrul Bulandra Bucureşti – spectacolul SORRY www.bulandra.ro de Aleksandr Galin Regia: Iuri Kordonsky Distribuţia: Ion Caramitru, Mariana Mihuţ.

Pentru rolul din Sorry, la Gala Uniter 2005, Mariana Mihuţ a primit pentru a treia oară în carieră Premiul Uniter pentru cea mai bună actriţă. La o recentă conferinţă de presă de la Teatrul de Comedie, George Mihăiţă o întreba pe Cătălina Buzoianu ce înseamnă “şcoala de la Bulandra”, formulă pe care aceasta o pronunţase în legatură cu Emilia Popescu. Ce înseamnă “şcoala de la Bulandra” se poate vedea la acest spectacol, un anume profesionalism care-i împiedica pe actori, oricât de mari ar şti ei că sunt, să “tragă” de spectacol, să-şi ia libertăţi faţă de viziunea stabilită în prealabil împreună cu regizorul. Dincolo de geniul propriu, actorii care au această şcoală ştiu că există viziunea unificatoare a regizorului, faţă de care nu poţi să îţi iei libertăţi decât prejudiciind spectacolul. Lucruri care se întâmplă nu o dată pe scenele noastre şi poate şi la Bulandra, unde nu joacă numai actori care au “şcoala de la Bulandra”.

Marţi, 24 mai, începând cu orele 19:00

CASA DE CULTURĂ A STUDENŢILOR

Preţ bilet: 20 lei

Biletele se pun în vânzare începând cu data de 16 mai.

Teatru’74 Tg. Mureş  – spectacolul JOC FĂRĂ MANUAL DE ÎNTREBUINŢARE www.teatru74.ro de Roxana Magdalena Pantice Regia: Timur Felix Mihancea Distribuţia: Cristina Iusan, Oana Galan, Bianca Holobut, Andrei Chiran, Radu Tudosie.

Spectacolul „Joc fără manual de întrebuinţare” este o adaptare realizată de Roxana Magdalena Pantice după Hora Iubirilor de Arthur Schnitzler. Ideea de rotaţie, de schimbare a cuplurilor este păstrată din textul iniţial, toată povestea învârtindu-se în jurul a două cupluri extrem de diferite. Jocul în care sunt prinşi este unul riscant din care nu se ştie cine şi mai ales cum va ieşi. Negocierea de putere este mai mult decât un simplu joc. Este o formă de existenţă conjugală. Cine trebuie să domine pe cine? Mutaţia suferită de cuplul contemporan, din acest punct de vedere, ridică probleme şi desenează noi geografii ale vieţii în doi. Oana şi Radu sunt împreună de mult timp. Oana este capricioasă, exuberantă, dinamică, dornică de nou şi inedit. Se plictiseşte repede de orice şi răspunde prompt la orice provocare. Radu se lasă condus de ea, încearcă să ţină pasul cu dorinţele şi capriciile partenerei sale. Bianca este fata care renunţă la carieră de dragul relaţiei, iar Andrei, iubitul său, este exasperat de smiorcăielile ei. Evoluţia mai mult sau mai puţin banală a cuplurilor este deviată în momentul în care Oana propune un swing. Andrei răspunde entuziasmat provocării, în timp ce Bianca şi Radu se lasă  purtaţi de val.

Miercuri, 25 mai, începând cu orele 19:00
CASA DE CULTURĂ A STUDENŢILOR
Preţ bilet: 20 lei
Biletele se pun în vânzare începând cu data de 16 mai.

Teatrul Andrei Mureşanu Sf. Gheorghe – spectacolul POVEŞTI DE FAMILIE www.tam.ro de Bljana Srbljanovic Regia: Cristian Ban Distribuţia: Sebastian Marina, Daniel Rizea, Ioana Costea, Fatma Mohamed.

Vorbim despre un text modern şi actual, prin care părinţii vor putea vedea „necenzurat” cum gândesc copiii vremurilor noastre şi care sunt jocurile lor. Pare un spectacol de copii, dar de fapt e o comedie neagră, interzisă minorilor sub 16 ani. Publicul se va întâlni, prin această piesă, cu un text nou, de care nu a mai auzit, dar care va lăsa urme.

Joi, 26 mai, începând cu orele 19:00
CASA DE CULTURĂ A STUDENŢILOR
Preţ bilet: 20 lei
Biletele se pun în vânzare începând cu data de 16 mai.

Teatrul Andrei Mureşanu Sf. Gheorghe – spectacolul OPERELE COMPLETE ALE LUI WILLIAM SHAKESPEARE PE SCURT! www.tam.ro de: Jess Borgeson, Adam Long, David Singer Regia: Lucian Tion Distribuţia: Sebastian Marina, Ion Fiscuteanu Jr., Daniel Rizea.

„Cred că teatrul românesc este puţin demodat şi nu prea ţine pasul cu teatrul modern. M-am gândit că e momentul să iasă din zona aceasta caracterizată de un stil de interpretare est-european, specific secolului 20, venind vremea intrării în epoca modernă. Astfel, piesa montată la Sfântu Gheorghe dă posibilitatea de a vedea ce se întâmplă pe scenele europene; sigur, vor fi unii care nu vor gusta acest curent modern, dar acesta este un risc, căci nu poţi mulţumi pe toată lumea”, declară regizoarea Lucia Tion despre acest spectacol.

Vineri, 27 mai, începând cu orele 19:00

CASA DE CULTURĂ A STUDENŢILOR

Preţ bilet: 20 lei

Biletele se pun în vânzare începând cu data de 16 mai.

Teatrul Maria Filotti Brăila – spectacolul SCANDAL ÎN CULISE www.tmf.ro de Michael Frayn Regia: Radu Nichifor Distribuţia: Bujor Macrin, Mihaela Trofimov, Valentin Terente, Alin Florea, Cătălina Nedelea, Liviu Pintileasa, Adrian Ştefan, Corina Borş, Alexanda Poiană.

„Scandal în culise!” a fost scrisă în urma unei reprezentări a piesei „Chinezi”, când Michael Frayn, autorul, a asistat la spectacol din culise. După reprezentaţie a declarat că spectacolul i s-a părut mai amuzant privit din culise, decât din sală şi s-a gândit să scrie o piesă despre cum se văd lucrurile din spatele scenei. Piesa urmăreşte o trupă de actori britanici, isterici, dar plini de bunăvoinţă, care, sub îndrumarea unui regizor stresat, se străduiesc să parcurgă drumul infernal de la o repetiţie generală haotică, până la cortina ultimei reprezentaţii dezastruoase a unei comedii ieftine cu titlul „Gol şi goală”. Se trântesc uşi, se înfiripă idile, se încurcă replici, se sfâşie inimi! Comedia s-a jucat pe scene din Italia, Spania, Finlanda, Japonia, China, etc. Astăzi, textul este tradus în 34 de limbi şi se joacă cu acelaşi succes în mai toată lumea. Piesa de teatru „Scandal în culise!” a fost distinsa cu Premiul Olivier în 1982, pentru „Cea mai bună comedie”, şi a fost nominalizată în 1984 la Premiile Tony şi Drama Desk pentru „Cea mai bună piesă de teatru a anului”.

Sâmbătă, 28 mai, începând cu orele 19:00

*Acest spectacol se va juca în Aula „Magna” a Universităţii „Petre Andrei” din Iaşi.

Preţ bilet: 20 lei

Biletele se pun în vânzare începând cu data de 16 mai.

Teatrul de Comedie Bucureşti – spectacolul SUNT UN ORB www.comedie.ro Texte de: Nichita Stănescu, Teodor Paca, George Topârceanu, Emil Brumaru, Mircea Micu, George Ţărnea, Geo Dumitrescu, Nazim Hicmet, Adrian Păunescu.

Recital extraordinar: Horaţiu Mălăele.

Un spectacol care se joacă de câţiva ani şi care rămâne la fel de proaspăt ca la prima vizionare. Şi asta datorită capacităţii extraordinare a lui Horaţiu Mălăele de a reinventa de fiecare dată acelaşi spectacol. Un scenariu “la mână liberă” format din câteva “întâmplări” extrase din realitatea înconjurătoare, câteva bancuri cu ironii ascuţite şi directe, stilizat de poezii de Nichita Stănescu sau Mircea Micu, pune în evidenţă calităţile de improvizator ale actorului. Dincolo de succesul de public (de care Horaţiu Mălăele se bucură oricum), importantă este atitudinea ascuţit ironică a artistului. Jumătate din recitalul lui Mălăele pare a fi o ironie ascuţită la adresa falselor valori şi a divertismentului care a înlocuit actele adevărate de cultură. “Sunt un orb” poate fi un exemplu de problematizare “involuntară” prin intermediul teatrului.

Duminica, 29 mai, începând cu orele 19:00

CASA DE CULTURĂ A STUDENŢILOR

Preţ bilet: 20 lei.

Biletele se pun în vânzare începând cu data de 16 mai.

Teatrul Scena Bucureşti – spectacolul MĂSCĂRICIUL www.bulandra.ro după A.P. Cehov Regia: Horaţiu Mălăele Distribuţia: Vasili Vasilici Svetlovidov – Horaţiu Mălăele Nikita Ivanici – Niculae Urs

Un scenariu conceput între lacrimă şi zâmbet în care partenerii lui Horaţiu Mălăele (pe lângă minunatul Nicolae Urs) sunt Shakespeare şi Cehov. O seară oarecare, o discuţie între doi prieteni care se transformă într-un spectacol tragicomic, asemeni vieţii. Actorii sunt cuceritori şi prin măiestria jocului lor ţin sala cu respiraţia tăiată de emoţie. Rar la un spectacol se poate simţi liniştea tensionată a sălii în care publicul ascultă atent replica, dar şi izbucnirea aplauzelor spontane la scenă deschisă, pentru a răsplăti unele secvenţe.

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*