Cum putem să ne reducem amprenta ecologică prin acţiuni şi măsuri foarte simple ? (2)

Publicat de Curierul de Iasi la data de 28/03/2018

Una dintre principalele activităţi consumatoare de resurse este reprezentată de transport, iar tranziţia către un tip de transport mai puţin poluant reprezintă o necesitate în Europa şi, implicit în România unde, conform studiilor realizate de către ministerul mediului, peste de 13% din emisiile de gaze cu efect de seră provin din sectorul transporturilor, iar 96% dintre acestea sunt cauzate de transportul rutier.

De aceea este esenţial să fie implementate măsuri concrete prin care să se acţioneze în mod direct în sensul scăderii emisiilor poluante pe parte de transporturi. Una dintre ele o reprezintă punerea în practică a acţiunilor cuprinse în Planurile de mobilitate urbană durabilă (PMUD), având ca model „Ghidul pentru pregătirea și implementarea Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă” publicat de către Comisia Europeană în ianuarie 2014. PMUD-ul trebuie să se adreseze tuturor modurilor şi formelor de transport din întreaga aglomeraţie urbană aferentă unei comunităţi sau unui pol de creştere, şi este obligatoriu să includă transportul public şi privat, de pasageri şi de marfă, motorizat şi nemotorizat, în mişcare sau oprit.

Miza pe transportul ecologic

Un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă vizează crearea unui sistem de transport urban durabil prin facilitarea accesului la locurile de muncă și la serviciile publice, îmbunătăţirea siguranţei şi a securității, reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de energie, creşterea eficienţei şi a eficacității costurilor pentru transportul de persoane şi mărfuri, creşterea atractivităţii şi a calităţii mediului urban. Astfel, trebuie privilegiat transportul în comun cu vehicule electrice (tramvaie, troleibuze, autobuze, metrou, trenuri) şi pus accent pe promovarea vehiculelor nepoluante din punct de vedere energetic prin programul naţional „Rabla Plus”: este vorba despre vehicule fie pur electrice, fie hibride cu sursă de alimentare externă (plug-in) care generează emisii de dioxid de carbon de sub 50 g/km. Se estimează că în anul 2018 vor fi achiziţionate prin acest program gestionat de către ministerul mediului un număr de cel puţin 2000 de maşini electrice. În paralel, se aşteaptă avizul Comisiei Europene pentru schema de ajutor de stat ce are ca scop crearea a 20.000 staţii de reîncărcare la nivel naţional, infrastructura adecvată pentru acest tip de autovehicule fiind vitală pentru succesul programului naţional.

(Rubrică realizată cu sprijinul societăţii Smart Eco Plus S.R.L.)

 

Comments

comments

Categoria: ecologie





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*