“Cerere în căsătorie”, reprezentaţie cu succes pe scena Teatrului Kulisha din Kherson

Publicat de Curierul de Iasi la data de 29/05/2017
Turneul în Ucraina a celei mai noi premiere a Ateneului,„Cerere în căsătorie” în regia lui Radu Ghilaș a luat sfârșit. Echipa Ateneului a repurtat un frumos succes în cadrul acestui turneu, reprezentațiile de pe scena Teatrului Kulisha din orașul Kherson – în cadrul Festivalului Internațional Melpomena Travia și de la Odessa – la Marele Teatru Rus au primit aplauze la scenă deschisă, numele Ateneului ieșean răsunând în acest context.
Echipa tehnică, actorii Emil Coșeru,Codrin Dănilă și Cezara Fantu, alături de Diana Bucur și Stefana Mihai au făcut, prin reprezentația de zile mari, ca media locală si spectatorii să scrie și să vorbească încă – și după plecarea lor – despre piesa scrisă de Cehov și pusă în scenă la Iași.
„Propunerea scenică a regizorului român  Radu Ghilaș transformă celebrul vodevil Cererea în căsătorie de A. P. Cehov într- un pamflet politic. Sub costumul rusesc înflorat al Nataliei Stepanovna Ciubukova și fracul elegant al lui Ivan Vasilievici Lomov sunt ascunse uniformele militare, sub căpiţa de fân din curtea lui Stepan Stepanovici  tunul de război, iar în ghivecele cu flori  gloanțele. Locul de desfăşurare a acţiunii, gospodăria lui  Ciubukov, se transformă treptat  într-un câmp de luptă. Fără a schimba nici un cuvânt din textul lui Cehov spectacolul Ateneului din Iași prezintă disputa pentru Poiana Boilor ca o luptă între Hitler şi Stalin pentru o bucată de pământ românesc.  Jocul actorilor, muzica live, plastica, şi elementele de decor ajută ideea regizorală originală care nu se opreşte doar la transformarea metaforică a luptei pentru Poiana Boilor, ci continuă cu însufleţirea celor doi câini,Ugadai şi Otkatai , care în acest context sunt interpretaţi de doi muzicieni cu rolul de ofiţeri germani, respectiv sovietici. Disputa ,,Al cui câine de vânătoare este mai bun: câinele lui Lomov sau Ciubukov?„ este personificată într-o  confruntare muzicală cu melodii clasice germane în contrapunct cu cîntecele sovietice. Dacă Cehov este un narator obiectiv, spectacolul ieşean, lucrat cu măiestrie şi presărat cu metafore, prezintă punctul de vedere subiectiv al regizorului. Videoproiecţia din final demonstrează poziţia acestuia cu privire la cei ce se fac vinovaţi de instabilitatea politică a lumii moderne – Uniunea Europeană, liderii Federației Ruse și ai Germaniei. Rămâne ca publicul să decidă dacă se alătură gândurilor regizorului şi demersului acestuia” este de părere Tatiana Gurova de la Universitatea Națională de Teatru, Cinema și Televiziune Karpenko-Karîi Kiev.

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*