Bistro „La Noi”: „Clientul nu este stăpânul, ci prietenul nostru”

Publicat de Curierul de Iasi la data de 20/09/2018

Carmen Manea și Emanuel (Emi) Vârgă sunt parteneri de viață și de afaceri. De câteva luni au preluat o cafenea și au transformat-o în cel mai frumos bistro din centrul orașului.

Bistro cu produse românești

Emi nu e străin de domeniu, fiind barman din 2002. Când i s-a oferit posibilitatea să aibă propriul bar nu a stat mult pe gânduri. Carmen este novice, pentru ea bistroul fiind încă la stadiul de experiment. Judecând după aspect și atmosferă, Bistro „La Noi”, local situat chiar pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, este un experiment reușit. „Un bistro trebuie să transmită următoarele lucruri: cafea, limonadă, un loc pentru o pauză scurtă în mijlocul aglomerației, o gustare rapidă. De obicei bistrourile sunt în zonele cosmopolite ale orașului. Acolo vii pentru o pauză, să poți mânca ceva ușor sau să te poți bucura de o cafea. Seara poți savura un vin. Este inclusă și o doză de calm. Am încercat să nu târâim vin din Franța doar pentru că așa am văzut la Paris. De ce să-l servesc pe francez tot cu vin din Franța? De ce să-l servesc pe rus cu votcă de la el? Ei oricum își cunosc produsele. Hai să-i dau o palincă, avem și noi atâtea băuturi distilate foarte bune. De aceea rachiurile și vinurile pe care le servim aici sunt doar din România și Republica Moldova. Suntem un local micuț, unde vrem să transmitem ce avem noi, iar Iașul are de transmis lucruri foarte faine. E păcat să nu arăți lumii și ce ai de la tine”, explică Emi. Acesta este unul dintre puținii barista (specialist în prepararea și servirea cafelei) din Iași, el fiind și cel care prăjește cafeaua servită.

Mâncarea

O altă caracteristică a localului este faptul că toată mâncarea este preparată cu grijă, din ingrediente de calitate, în propria bucătărie. „E mai ca la mama acasă, gătită cu grijă, e mai naturală. În măsura în care e posibil, legumele și fructele sunt din piață. Iarna roșiile tot de la un hypermarket trebuie cumpărate. Ce facem dimineața consumăm până seara, doar pâinea e reinventată uneori prin transformarea în crutoane. Prefer să rămân fără decât să am un surplus pe care să fiu nevoită să-l arunc. Este mai sănătos așa din multe puncte de vedere. Fiind un număr mic de locuri, am spus că nu are rost să cumpărăm produse pentru rapiditate, să luăm semipreparate. De aceea facem totul de la zero. E altfel, chiar transmiți ceva de la tine. Avem o cafea excelentă, niște biscuiți extraordinari și o ciocolată de casă fantastică”, spune Carmen.

Cafeaua

Cei doi dețin și „Şcoala Moldovenească de Cafea”, un proiect care îmbină o prăjitorie de cafea și singura școală în domeniu din Moldova, și, de la mijlocul lunii septembrie, „Prăjitoria”, o prăjitorie de cafea de specialitate. Era firesc ca pasiunea pentru cafea să se reflecte și în produsele bistroului. „Cafeaua folosită la bistro o prăjesc personal. Aici nu avem nicio plângere. Oamenii și-au ales locul de a bea cafeaua dimineața pentru că le place. Eu am o vorbă: nimeni nu s-a dus să bea de supărare 3 litri de cafea. Nimeni nu s-a dus să se sinucidă cu cafea sau vreo altă chestie tâmpită pe care o face cu alcoolul. Asociezi cafeaua cu trezitul dimineața, cu un concediu fain, cu o amintire frumoasă. De aceea e atât de multă lume pasionată de cafea, pentru că aceasta aduce oamenii împreună. O ceașcă de cafea unește mai mulți prieteni decât un pahar de vin”, este de părere Emi.

Profilul clienților

Conform proprietarilor, cele mai multe persoane care vin la bistro au peste 30 de ani, sunt în special femei și au un venit care le permite să bea cafeaua în fiecare zi în oraș. Recent localul a început să atragă și familii, mai ales cele cu copii mici. Forfota cea mai mare este dimineața și la prânz pentru că atunci se consumă cea mai multă cafea și preparatele din bucătărie. „Avem și clienți fideli. Nu sunt foarte mulți, dar este un nucleu foarte bine închegat, care îți dă o doză de încredere că nu ești nebun, că nu ești de unul singur. Revin chiar și elevii care trec dimineața pentru o limonadă. Mă încântă foarte mult că sunt cupluri în vârstă care se opresc la noi, stau afară la o masă și beau cafeaua de dimineață. Înainte acest spațiu era atrăgător pentru un consumator cu vârsta de până în 30 de ani, dar acum s-a transformat. Locul s-a schimbat și datorită aportului nostru la acest spațiu, astfel încât consumatorul tipic are acum alte preferințe: apreciază vinul, stă într-un loc mai ferit de gălăgie, fiindcă la noi muzica nu va acoperi zgomotul oamenilor”, adaugă Carmen.

Cum este clientul ieșean

Despre clienți Carmen declară că sunt răbdători, că vorbesc frumos, că înțeleg că bistroul nu are mulți angajați și aleg să nu se grăbească atunci când le trec pragul. „Oamenii văd că e un spațiu mic, că sunt puțini angajați. Aici nimeni nu este nervos sau pe fugă. Dar cred că este și vorba despre modul în care tratăm oamenii: îi întâmpinăm de la intrare, îi respectăm. Aici nu ne închinăm clientului, ci oferim cât putem, iar oamenii înțeleg și apreciază. Chiar dacă durează mai mult de cele 5 minute până ajunge un cappuccino, acesta nu va fi niciodată rece. La orice problemă întâmpinată răspundem prompt, cu cea mai bună soluție. Totul pentru că ai venit să bei o cafea, să te simți bine”, o completează partenerul.

Atmosfera

Poate ceea ce impresionează în primul moment în care pășești în interior este atmosfera. Acest lucru se datorează și faptului că motto-ul este „Dacă gazda se simte bine, automat toți oaspeții se simt bine”. „Am creat un mediu care să ne placă și să creeze un sentiment de relaxare. Ne-am dorit să fie călduros, prietenos. Am primit foarte multe păreri de bine și strângeri de mână. <<Stai puțin, eu vin în centru, unde e un trafic infernal și gălăgie, dar la voi mă pun pe scaun și ascult bossa nova>>. Am vrea să fim asociați cu ospitalitatea tipic românească. Tot aud că românii de fapt nu sunt așa ospitalieri. Ba sunt. Moldovenii sunt prietenoși, au chef de stat la vorbă și de cunoscut. Asta aș vrea să îi aducă pe oameni aici”, mărturisește Carmen.

Un nou asociat

De câteva zile, cei doi au un asociat, Constantin Sale, un alt pasionat al cafelei. Acesta spune că planul lor include și latura de educare a clienților și de scoatere din zona confortului consumului de cafea sau de vin de proastă calitate”. „Eu am avut o cafenea în zona Copou. Am vândut-o pentru că voiam să intru într-un proiect mai mare. Îi știam pe Emi și Carmen și pentru că aveam aceeași idee de afacere, adică să promovăm produsele de calitate, în special cele locale, am decis că ar fi interesant să ne asociem. Vrem să aducem mai multă bere românească artizanală, de la microberării, și vinuri românești bune. Cu cât apar mai multe sortimente, cu atât și publicul se educă pe latura aceasta. De asemenea, pe partea de mâncare vom mări meniul și vom organiza evenimente cu anumiți bucătari din Iași. Fiecare va face singur meniul, iar un somelier va recomanda un vin pentru acel meniu. Ca un fel de educație la locul faptei. Vrem să devină tradiție acest lucru. La început vor fi evenimente lunare, apoi mai dese, cu bucătari diferiți, care să-și pună amprenta pe acel fel de mâncare. Nu vom neglija nici partea artistică, mă gândesc la anumite lansări de carte, poate și mici expoziții ale artiștilor plastici locali. Dacă nu ne ajutăm noi între noi, nu ne ajută nimeni”, adaugă barista Constantin Sale.

Rețeta pentru a câștiga clienți

„Noi încurajăm omul să comunice cu noi, să ne spună în față dacă ceva îi place foarte mult sau din contră. Multe dintre localurile din Iași ar crește la capitolul servicii dacă fiecare ar pune preț pe ceea ce face. Să învățăm să facem lucrurile corect pentru clientul nostru! Clientul nostru nu este stăpânul nostru, el ne este prieten. Vine la noi pentru că îi place acel cappuccino sau modul în care este tratat. Dacă nu te interesează de produsul oferit lui, atunci cred că ceva nu se întâmplă așa cum ar trebui”, spune barista Emanuel Vârgă.

 

Marius Pârciu

Comments

comments

Categoria: Timp liber





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*