Autostrada Iași – Târgu Mureș, în dezbaterea autorităților

Publicat de Curierul de Iasi la data de 16/11/2018

Subiectul construirii de autostrăzi în Moldova a reintrat în atenția autorităților publice. Joi, 15 noiembrie, Primăria Municipiului Iași a găzduit dezbaterea „Conferința Moldova, conexiunea cu Europa”, axată în special pe construirea Autostrăzii A8 Iași – Târgu Mureș. Evenimentul a fost organizat de RFI România și Ziarul de Iași, în cadrul proiectului „Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

„Infrastructura este un subiect care arde și care doare cel mai tare, mai ales în regiunea Moldovei, deși a revenit în discuții sub diferite forme. Vrem să aducem, din nou, vocea locală în atenția decidenților, astfel încât lucrurile să se miște. Deși s-a votat o lege în legătură cu autostrada, nu suntem siguri că acest act normativ va fi aplicat în sensul ei firesc de a atrage bani europeni”, a declarat Ovidiu Nahoi, redactor-șef al RFI România.

La eveniment au participat parlamentari ieșeni, Victor Chirilă, vicepreședintele Consiliului Județean Iași, Paul Butnariu, președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași, conducerile asociațiilor „Moldova vrea autostradă” și „Împreună pentru A8”, antreprenori, reprezentanți mass-media etc.

„Scepticismul a devenit o stare care mă apasă, mai ales văzând ce se întâmplă în România la ora actuală. Orice lege este modificată printr-o ordonanță de urgență, un mecanism aplicat frecvent, la care Parlamentul a rămas indiferent. De exemplu, nu am văzut nicio reacție a parlamentarilor ieșeni din partea puterii atunci când Iașul a pierdut 12 milioane de euro din cauza unei reforme fiscale eronate, fiind astfel afectate investițiile în spitalele și școlile din municipiul nostru. Acesta este, de fapt, nivelul de credibilitate a parlamentarilor în ceea ce privește atitudinea față de autostrada Iași – Târgu Mureș. Nu poate evita nimeni riscul apariției unei ordonanțe de urgență care să transforme acest proiect într-o perspectivă milenară. Se preferă abordarea investițiilor în comunitățile mici care aduc voturi în loc să fie concentrate energiile într-un proiect de țară, cu o perspectivă de 50 de ani, dar care nu aduce un rezultat electoral imediat. Sunt foarte sceptic că lucrurile vor prinde contur în următoarea perioadă, iar introducerea în parteneriat public-privat a acestei autostrăzi confirmă această atitudine”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Conform reprezentanților Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, lucrările la Autostrada A8 evoluează lent.

„Din cei 311 kilometri, cât avea inițial această autostradă în administrarea companiei, au mai rămas în acest moment 211 de kilometri. Ceilalți 100 de kilometri sunt în pachetul de parteneriate public-private lansate de Guvernul României, proiect care este gestionat de Comisia Națională de Strategie și Prognoză. În ceea ce privește sectorul rămas la noi, în acest an vom finaliza documentația pentru unul din sectoare, astfel încât în primul trimestru al anului viitor să fie lansată licitația pentru contractul studiului de fezabilitate. Pe același principiu va funcționa și abordarea pentru cel de-al doilea tronson: în primul trimestru al anului viitor va fi finalizarea documentația, pentru ca în doilea trimestru să fie lansată licitația. Sperăm ca în a doua parte a anului 2019 să avem semnate contractele, astfel ca în 2020 să înceapă lucrările de execuție a sectorului de autostradă pe care îl avem în gestiune”, a afirmat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Comments

comments



Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*