2018, an aniversar pentru transportul local ieşean

Publicat de Curierul de Iasi la data de 01/03/2018

Istoria transportului în comun la Iaşi a început oficial în martie 1898 când s-a semnat contractul între Primărie şi Societatea Algemeine Electricitäts Gesellschaft (AEG) din Berlin pentru aducerea tramvaiului electric la Iaşi. Străzile erau întortocheate şi cu pante accentuate, ceea ce a necesitat ample lucrări.

Legea 713 pentru concesionarea tramvaiului din Iaşi, adoptată în Senat la 12 februarie 1898 şi în Camera Deputaţilor la 13 ianuarie 1898, a fost promulgată de regele Carol I la 25 februarie 1898 (legea apare Monitorul Oficial din 28 februarie1898), reprezentând actul de naştere al tramvaiului din Iaşi. Structura finală a traseelor era următoarea: linia 1: Copou – Socola, linia 2: Păcurari – Nicolina, linia 3: Gară – Abator, linia 4: Târgu Cucu – Sărărie – Copou. Primul director în perioada 1900 – 1901 a fost ing. Carol Litarczek, urmat de A. Grattian. Flota inițială de tramvaie a fost reprezentată de un număr de 19 tramvaie iar în 1929 au fost introduse primele autobuze pe traseele Nicolina – de la staţia C.F.R. până la târguşorul Nicolina. respectiv Păcurari – de la bariera Păcurari la târguşorul Păcurari. În anii ‘50 – ‘90, atât numărul tramvaielor, cât și al autobuzelor s-a mărit, prin introducerea unor noi modele, iar traseele de autobuz au fost extinse pentru a acoperi și alte zone ale orașului care nu au putut beneficia de transport electric.
Un nou început

Făcând un arc peste timp, astăzi, la aniversarea celor 120 de ani, transportul ieșean să află în fața unui ”nou început”. Achiziția celor 100 de autobuze, în perioada 2016-2018, aduce un plus de calitate în acest domeniu indispensabil unui oraș european. La Centenarul transportului, în 1998, echipa inginerului Dorian Geba a restaurat două vagoane AEG (vagonul 1 – pentru călători – şi vagonul 2 – măturătoare), după modelele celor care au circulat prin Iaşii primilor ani ai secolului XX. Acum, vagonul 1 sau mai popularul „tramvai de epocă”, restaurat cu migală, este una din atracţiile turistice ale Iaşului. La evenimente speciale şi în zilele de sărbătoare, tramvaiul circulă pe una din cele mai vechi rute – Copou – Tg Cucu, iar ieşenii şi turiştii de astăzi se pot simţi ca şi primii călători ai tramvaiului, acum mai bine de 120 ani. Aniversarea, în 2008 a 110 ani de transport public, găsea Iașul în fața primelor lucrări de anvergură la calea de rulare a tramvaielor. Reabilitarea a peste 16 km de linie de tramvaie, a adus premisele sublinierii rolului transportului electric în viața cetății. Deși lucrări dificile și cu suspendări și modificiări de trasee pe perioada șantierelor, tramvaiele au revenit, luând în primire noile șine pe care se poate circula cu viteze comparabile celor din vestul Europei.
Proiecte de reabilitare a liniilor de tramvai

În anii ce au urmat contractului desfășurat printr-un credit BERD (2009-2010), a venit rândul fondurilor europene să-și aducă aportul la îmbunătățirea infrastructurii electrice de transport ieșeane prin reabilitarea a aproape 80% din totalul liniilor de tramvai. În această etapă, 2011-2015, un moment esențial îl reprezintă reabilitarea și redeschiderea circulației pe tronsonul Podu Roș – Nicolina (circulația fiind reluată după 18 ani de la suspendarea transportului cu tramvaiele în zona de sud a orașului). Utilizarea tramvaielor de mare capacitate a însemnat și înseamnă un pas înainte, pentru că acestea reprezintă singura modalitate de transport public care asigură o deplasare ecologică și rapidă în același timp, cunoscute fiind beneficiile motoarelor electrice. Începând cu anul 2016, operatorul de transport din municipiu este Compania de Transport Public Iași, care asigură transportul cu tramvaiele (8 trasee) și autobuzele (17 trasee), având în exploatare 126 de tramvaie și 146 de autobuze. Continuând linia finanțărilor europene, Primăria Municipiului Iași are în plan demararea lucrărilor de reabilitare a ultimelor tronsoane rămase nemodernizate (Podu Roș – Țesătura, Tudor Vladimirescu, Tepro – Rond Țuțora, pe zona Pădurii – Tătărași dar și în Doi Băieți – Dancu. Achiziția de mijloacele de transport electrice ar fi pasul următor în modernizarea transportului ieșean, deziderat care se preconizează a fi atins prin intermediul fondurilor europene disponibile pe Axa 4.1.

Cosmin Sandu

 

Comments

comments

Categoria: iasul istoric,RATP





Nu sunt comentarii

Comentati acest articol!




*